Jula firar ett nytt rekord. Under juni månad omsatte bolaget för första gången över en miljard kronor. Mer exakt landade försäljningen på 1,05 miljarder kronor vilket är en ökning med 33 procent, jämfört med samma månad i fjol.
LÄS ÄVEN: Jula satsar på digitala kvitton: ”Vill vara tidigt på bollen”
Men redan i maj var spänningen hög när man inväntade månadens summering. Då omsatte bolaget 900 miljoner kronor, vilket alltså blev ett kortvarigt rekord.
Att vi passerar miljardvallen i juni är givetvis mycket glädjande. Det visar att vi har attraktiva erbjudanden och en organisation med engagerade och ansvarstagande medarbetare som klarar att hantera de extremt stora flöden vi processar just nu, säger Joachim Frykberg, vd på Jula, i ett pressmeddelande.
Med värmen ser vi en stark omsättningsökning i sortiment med exempelvis pooler och fläktar. Men vi går fortsatt starkt även i kategorier som elverktyg, handverktyg och maskiner, trädgårdsredskap och trädgårdsmaskiner, el- och belysningstillbehör, arbetskläder och arbetsskor.
Det som varit en stor del i att företaget kunnat leverera när efterfrågan på Julas produkter varit hög är, enligt hemmafixarkedjan, centrallagret i Skara.
Kapaciteten som finns i centrallagret har varit väldigt värdefull under coronakrisen. Vi har haft möjlighet att ta hem mycket stora volymer, vilket inneburit att vi inte fått några nämnvärda störningar i våra leveranser. Vilket i sin tur gett oss förutsättningar för bra försäljning, säger Joachim Frykberg.
Att hantera den snabba förändringstakten med svängningar, händelser och beslut på våra olika marknader är något som vi jobbar hårt med varje dag. Det är också något som vi kommer att fortsätta fokusera på även framöver.