Jula avrundade 2020 med en vinst på över en miljard och en rekordhög bonus till de anställda. Nu fortsätter firandet med en investering i modekedjan Joy, som nyligen gjorde comeback på nätet.
LÄS ÄVEN: Kända modekedjan live efter konkursen: "Äntligen kan man handla"
För Jula blir investeringen den första inom konfektionsbranschen.
Vi ser stora fördelar i samarbeten och synergier mellan bolagen, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef på Jula Holding, i ett pressmeddelande.
Vi har stor erfarenhet av retail och hoppas kunna tillföra mer än bara kapital i det här samarbetet. Bolagen har en tydlig samsyn kring värderingar och syn på företagande och vi ser stora möjligheter att tillsammans stärka verksamheterna. Dessutom har vi en stark tro på de innovativa lösningar inom e-handel som Joy står för.
"Upparbetade tillgångar"
Hur stor del av Joy som Jula kommer att äga efter förvärvet framgår inte i pressmeddelandet, men bolaget understryker vilken potential de ser med affären.
Det känns väldigt spännande att ge sig in i konfektionsbranschen. Det här är en attraktiv investeringsmöjlighet och vi ser att det finns ett tydligt utrymme på marknaden. Företaget har redan upparbetade tillgångar i form av kunddatabas, varumärken och produkter och vänder sig dessutom till en målgrupp där vi ser en stor potential. Vi tror också väldigt mycket på personerna bakom företaget, Åsa, Anna och Sofia, och deras starka entreprenörsanda, säger Joachim Frykberg, vd Jula Holding.
Anna Ullman Sersé, vd på Joy, ser också stora möjligheter till samverkan mellan bolagen, trots att de är verksamma i olika branscher. En gemensam faktor är att de båda riktar sig till kvinnor som är 45 år och uppåt, en målgrupp man menar innebär stora möjligheter.
Vi har en stor gemensam kundgrupp och präglas alla av en stark entreprenörsanda. Vi är modiga och delar samma värderingar där kunden står i fokus, säger Anna Ullman Sersé.
LÄS ÄVEN: Jula gör miljardresultat - låter personalen dela på 48 miljoner