ANNONS

Jula fälls för sökannonsering - pekar ut “Googles algoritmer”

En liknande men justerad annons utan prisinformation

“Köp studsmattor 499 kronor”.

ANNONS

Hemmafixarkedjan Jula har blivit anmälda för vilseledande reklam. Det gäller en annons på Google där en privatperson sökt efter “studsmatta jula” och sedan fått se den lockande rubriken “Köp Studs­mattor 499,00 kr - Beställ redan idag”.

Det visades sig dock att man inte kunde få någon studsmatta för 499 kronor. Endast ett kantskydd till en studsmatta gick att klicka hem för 499 kronor på Jula.se, något anmälaren uppenbarligen inte var nöjd med.

Jula förklarar för Reklamombudsmannen att annonsen i fråga skapats automatiskt:

Den aktuella marknadsföringen är automatiskt genererad i anmälarens webbläsare, och har tillkommit bland annat utifrån anmälarens sökning och användarhistorik, samt annonsörens och Googles annonsalgoritmer, vilka ständigt utvecklas. Mot denna bakgrund och utan att i sak ta ställning till om marknadsföringen varit vilseled­an­de eller ej, får annonsören förtydliga att utgångspunkten för all annonsörens kommunikation är att annonsören ska vara aktiv avsändare, och budskapet ska präglas av annonsörens värdegrund.

Jula har det övergripande ansvaret

Annonsen har alltså genererats automatiskt där en av de billigare produkterna bland studsmattorna då tagits som prisexempel, men som visar sig vara ett kantskydd och ej en studsmatta.

Reklamombudsmannen pekar dock på att annonsören har det övergripande ansvaret för marknads­kommunikationen. Man kan alltså ej skjuta över ansvaret även om annonserna är automatiskt genererade.

Reklamombudsmannen konstaterar att reklamen bland annat innehåller rubriken ”Köp Studsmattor 499,00 kr” och ”Beställ nu på Jula.se. Stort utbud, låga priser och 60 dagars öppet köp”. Reklamombudsmannen finner att en genomsnitts­konsument sannolikt uppfattar påståendet ”Köp studsmattor 499 kronor” som att annonsören säljer studsmattor till priset 499 kronor. Annonsören har inte styrkt att så är fallet. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se