Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Jublet efter Årets julklapp-beskedet: "Hoppas slå alla rekord"

Andreas Bergén, marknadschef på Ticketmaster
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Tappade 127 miljoner - nu kan de få viktig draghjälp på vägen tillbaka.

ANNONS

Det blev evenemangsbiljetten som blev Årets julklapp. Något som faktiskt var en av gissningarna när experterna fick förhandstippa på Ehandel. Och beskedet var väldigt välkommet för inte minst Ticketmaster, som säljer biljetter till bland annat konserter, teater, sport, och festivaler.

Otroligt kul såklart. Kanske inte väntat men absolut välförtjänt för hela evenemangsbranschen, säger Andreas Bergén, marknadschef på Ticketmaster, till Ehandel.

Med pandemin och restriktioner kom nämligen ett enormt ras för bolaget när allt plötsligt ställdes in. Man gick från 174 miljoner kronor i omsättning under 2019 till 47 miljoner kronor under 2020. Dessutom störtdök resultatet från 14 miljoner till minus 27 miljoner.

Men med tanke på att man alltid ser ett ordentligt uppsving för den produkt som utses till Årets julklapp kan man nog få viktig draghjälp på vägen tillbaka. Även om det redan innan sett betydligt ljusare ut igen.

Sedan restriktionerna togs bort i slutet av september har vi sett en betydande ökning i både utbud och försäljning, till nivåer nära hösten före pandemin. Med utmärkelsen hoppas vi att avslutningen på året slår alla rekord vilket såklart skulle vara oerhört värdefullt efter 18 långa månader av nedstängning.

Har ni sett någon effekt redan av detta?

Inte riktigt än. Men vi tror effekten kommer med både fler evenemang och högre biljettförsäljning till allt från julshower till sommarens stora arenakonserter och festivaler, säger Andreas Bergén.

LÄS ÄVEN: Årets julklapp är inget skämt - har gett ökningar på över 3000 procent

Dela artikeln: