Jollyroom grundades 2010 och sedan 2014 har företaget jobbat mot att omsättningen ska nå miljardgränsen. Det lyckades e-handelsföretaget med under 2017, och nu kan vi presentera bolagets siffror för 2018.
LÄS ÄVEN: Jollyroom sprängde miljarden – ökade med 50 procent
Under fjolåret steg Jollyroom AB:s omsättning med 48 procent och landade på nära 1,4 miljarder kronor. Rörelseresultatet steg från 20,7 miljoner kronor under 2017, till 21,1 miljoner i fjol. Årets resultat sjönk däremot och summerades till cirka -1,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 2,5 miljoner under 2017.
Verksamhetsåret har liksom tidigare år präglats av en stark tillväxt för branschen, och bolaget i synnerhet. Tillväxten för 2018 hamnade på 48 procent gentemot föregående år vilket stärkt bolagets ställning som det största e-handelsbolaget inom barn och babyprodukter i Norden.
Tillväxten har gett bolaget möjlighet att köpa in stora volymer vilket medför minskade kostnader för sålda varor och en stärkt position gentemot bolagets konkurrenter, skriver bolaget i rapporten.
Under 2018 storsatsade Jollyroom på ett nytt automatiserat lager, och det är enligt bolaget anledningen till resultatminskningen.
LÄS ÄVEN: Jollyroom utökar igen – har nu lageryta på 85 000 kvadrat
Men Jollyroom är ändå nöjda med sitt resultat. Företaget skriver att "bolaget visar en fortsatt stabil vinst, trots stora omställningskostnader för flytt och driftsättning av nya lager".
Vill dela med sig av sitt nya lager
Ehandel träffade Jollyrooms vd och grundare Ole Sauar för någon månad sedan. Då berättade han att bolaget räknar med att det nya lagret ska bli Nordens största e-handelslager och att Jollyroom vill bjuda in flera e-handelsföretag till att dela på lagerutrymmet i Göteborg.
LÄS ÄVEN: Jollyrooms superlager öppnar nu upp för andra e-handlare
Vi bygger ju det här stora e-handelskomplexet Campus och vi ser gärna att andra e-handlare kommer med på tåget. Det kan vara att man delar på yta, att man sitter tillsammans med oss, att vi delar på kunskap och annat. Det finns utrymme för att ta in fler e-handlare i det komplexet, sa Ole Sauar till Ehandel.
Framåt ser bolaget en utmaning i att hänga med i, och klara av, "de stora leveranssvängningarna under året".
Under 2018 anställde Jollyroom 139 personer, men att ha rätt person på rätt plats är enligt företaget en ytterligare utmaning.
FÖRTYDLIGANDE: I den här artikeln angavs det tidigare felaktigt att Jollyroom under 2018 gjorde ett resultat på minus 180 000 kronor. Artikeln gäller Jollyroom AB, det vill säga företagets svenska verksamhet. Tittar man istället på hela Jollyroom Group är resultatet positivt för 2018.