Under årets Black Week slog Jollyroom alla tidigare rekord och sålde för 100 miljoner kronor under en enda vecka. Företaget, som länge har varit “på väg mot miljarden”, omsatte under förra året 658 miljoner, och nu är det tänkt att julhandeln ska lyfta företaget till den efterlängade miljardomsättningen för 2017.
LÄS ÄVEN: Jollyrooms all time high: 100 miljoner under Black Week
LÄS ÄVEN: Jollyroom förbereder lagret för miljardomsättning
En miljon julklappar
Efter Black Friday skulle omkring 100 000 paket skickas ut från Jollyrooms lager, och under julhandeln väntas trycket bli ännu större. Därför har företaget stärkt upp med 250 nya medarbetare till lagret i Göteborg.
- Verksamheten har växt kraftigt under hela året och nu befinner vi oss i den mest intensiva fasen; julhandeln. Vi kommer att skicka en miljon julklappar från våra lager i år, det kräver en stor personalstyrka, säger Terese Fernbring, personalchef på Jollyroom i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Givmild jul när e-handlarna delar med sig
Jollyroom började enligt egen utsago planera julhandeln redan i januari i år.
- Vi har lagt ner tusentals timmar åt att prognostisera och planera för hur vi skall hantera ökade antal kunder, fler order och en större personalstyrka. Vi har 35 nyckelpersoner i verksamheten som under året träffas löpande och arbetar fram detaljerade planer för verksamheten. Tillväxt är roligt, men utmanande att beräkna. Man måste jobba med både en A-, B- och ibland C-plan, säger Terese Fernbring.
"Rekryteringsarbetet fortsätter"
Tack vare stark tillväxt under de senaste åren ska Jollyroom ha etablerat sig som Göteborgs största arbetsgivare inom e-handelsområdet. Företaget har sedan i somras ett specialiserat rekryteringsteam som bland annat har i uppgift att säkerställa att julbemanningen är på plats.
- Hittills har vi rekryterat 250 nya medarbetare till våra lager och rekryteringsarbetet fortsätter. Det har varit, och är, ett pågående intensivt arbete, säger Matilda Dahllöf, rekryteringsansvarig för Jollyrooms lager.