På fredag är det årets stora shoppingdag i USA, Black Friday. Men det kommer säkerligen att shoppas lite även på andra håll här i världen. Fenomenet sprider sig och allt fler svenska och norska e-handlare, samt en kinesisk jätte, har hoppat på tåget.
Jollyroom planerar till och med att ta det hela ett steg längre och klämmer i med en hel vecka med erbjudanden, en ”Black Week”. Syftet med årets satsning är att sätta Black Friday i rampljuset hos de nordiska konsumenterna, samt lyfta upp hela konceptet och skapa något nytt.
– Vi vill få fler e-handlare att omfamna konceptet kring Black Friday på den nordiska marknaden och vi vill lyfta det till en högre nivå. Det är viktigt att vi är med i matchen med de stora internationella aktörerna. Vi vill visa våra nordiska konsumenter att vi kan vara minst lika bra som de amerikanska jättarna, säger Ole Sauar, Jollyrooms vd.
Kidsen som styr
Nyligen meddelade Amazon att man kör en liknande vecka. Med start i fredags, den 21 november och åtta dagar framåt, kommer e-handelsjätten att erbjuda en ny "deal" var tionde minut. Riktigt hur många”deals” Jollyroom kommer erbjuda vet vi inte, men man verkar har valt ett lite annorlunda sätt att välja ut dem.
– Det är ett genomarbetat koncept som rör sig över alla våra digitala kanaler, från hemsidan till nyhetsbrev, annonsering och sociala medier. Hela Jollyrooms kontor har under veckan kapats av ett rockband som består av fyra coola kids, vars mål är att krossa priserna riktigt hårt. Hela veckan kommer vi möta rockbandet i Jollyrooms olika kanaler där barnen tagit över och styr spakarna helt, säger Ole Sauar.
Källa: Press