För bara ett par veckor sedan dömdes Jollyroom att betala ett vite på 1,5 miljoner kronor för överträdelser mot marknadsföringslagen. Detta sedan bolaget upprepade gånger använt marknadsföringsuttryck som "sale", "deal", "rea" och "lagerrensning" trots att rabatterna i verkligheten var lite mer blygsamma än vad det gavs sken av.
LÄS ÄVEN: Jollyroom döms till miljonböter för vilseledande marknadsföring
"Visar att det kostar"
Men de upprepade tillsägelserna har hittills inte hjälpt. Nu döms Jollyroom att betala ytterligare ett vite - denna gång på tre miljoner kronor. Även denna gång är bedömningen att priserna under Jollyrooms kampanjer inte varit "väsentligt lägre än normalt". Den här gången har Jollyroom använt uttryck som ”Allt ska bort!”, ”Shoppa utgående sortiment” och ”Gäller så långt lagret räcker”, utan att priserna alltså varit speciellt låga, vilket fick Patent- och marknadsföringsdomstolen att reagera.
Jag är mycket nöjd med Patent- och marknadsdomstolens dom. Det här visar att det kostar att begå upprepade överträdelser av reabestämmelserna. Jag hoppas nu att också andra aktörer som använder sig av samma knep tar lärdom av detta, säger Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell i ett uttalande.
Jollyroom lyfter i domen fram att det inom e-handeln råder global konkurrens och stark prispress, och att det därför är svårt att sänka priserna lika mycket som den traditionella handeln gör vid rea. Företaget menar att det inte heller finns någon fastställd praxis om hur stor en prissänkning måste vara i procent för att benämnas som rea.
Det finns även andra e-handlare som erbjuder realisationsrabatter med mera, där prisnedsättningen endast omfattar enstaka procent. Prisnedsättningar i samband med kampanjer är alltså mer modesta inom e-handeln än inom den traditionella handeln, återges Jollyrooms yttrande i domen.
"Alltjämt av utgående karaktär"
KO vänder sig också mot att Jollyroom har informerat sina konsumenter om att vissa varor varit utgående och att de därför haft lägre priser, när samma varor senare har sålts till ännu lägre priser men då inte i form av en kampanj.
Förklaringen är att Jollyroom haft stora lager och helt enkelt inte lyckats sälja allt, samt att bolaget efter kampanjen har fått en del returer. Produkterna är alltjämt av utgående karaktär. Jollyroom måste rimligtvis få sälja varorna på detta sätt till dess de tar slut i lager. Det resonemang som Konsumentombudsmannen för i denna del innebär i praktiken ett saluförbud.
Jollyroom säger sig dock arbeta på problemet. Hittills säger sig företaget ha lagt två miljoner på sitt "anpassningsarbete".
Jollyroom har anfört att bolaget har påbörjat ett arbete och gjort flera investeringar som syftar till att anpassa bolagets marknadsföring. Den påtalade marknadsföringen har dock avsett ett flertal produkter och har enligt Patent- och marknadsdomstolens bedömning innefattat en klar överträdelse av förbudet, skriver domstolen i sitt yttrande.