Barn- och babyaktören Jollyroom meddelar att man redan nu börjar förbereda sig inför den kommande julhandeln. Detta gör man genom att utöka kapaciteten på sitt lager.
Företaget implementerade ett AutoStore-lager 2018 och så sent som i fjol genomfördes en tilläggsinvestering som hjälpte Jollyroom att få plats för ännu fler varor. Men nu menar bolaget att verksamheten har växt betydligt sedan hösten 2020 och man behöver därför utöka kapaciteten ännu mer, för att klara av årets julhandel.
Vi driver ett flertal förbättringsprojekt internt med fokus på kunden. Stora investeringar görs kopplat till kundupplevelsen i alla vertikaler inte minst webbplattform, lastmile-leveranserna och nu denna tilläggsinvestering i AutoStore, säger Annett Hanna, tillförordnad marknadschef på Jollyroom, i ett pressmeddelande.
Totalt kommer man nu att öka kapaciteten med 40 procent, vilket innebär 60 nya robotar och 20 000 nya lådor. Jollyroom räknar med att vara i drift med den nya satsningen i augusti, då kommer den samlade anläggningen att omfatta cirka 167 robotar och 165 000 lådor.
Målet är att kunna skicka ut 1,2 miljoner paket under årets fjärde kvartal, vilket motsvarar en ökning om 20 procent jämfört med Q4 i fjol.
Den planerade tillökningen är ett naturligt steg för att kunna fortsätta möta kundernas krav på snabba och smidiga leveranser och kommer att bidra till förbättrad effektivitet, lönsamhet och en ökning i kapacitet, säger Cecilia Olsson, logistikchef på Jollyroom.
Jollyrooms AutoStore-anläggning, som även går under namnet Campus Jollyroom, är 75 000 kvadratmeter stort och kommer även att innehålla kontorsfaciliteter för upp till 300 medarbetare. Företaget kommer dessutom att placera loungeytor, gym, bastu, en yogaavdelning samt restaurang i komplexet. Man kommer även erbjuda fria parkeringsplatser till alla anställda.