I slutet av 2016 kunde vi berätta om modemärket John Henric, som med sitt stilrena modekoncept för män hade lyckats få e-handeln att växa lavinartat. När de väl började prioritera nätbutiken ökade den plötsligt i omsättning med 300 procent på ett år.
Blir granne med Gucci och Armani
Nu satsar företaget på att upprepa succén i Danmark, där företaget nu etablerar sin första flaggskeppsbutik.
- Vi kommer att få absolut toppläge i hela Skandinavien och ha butik på Ströget bredvid butiker som Gucci, Michael Kors och Armani, säger företagets VD John Ekström till Ehandel.se.
Men tanken var från början att den första anhalten i utlandet skulle bli i ett annat land.
- Det var nära att det blev München, men till slut hängde det pÃ¥ vem som var snabbast med anbud. Vi kan bara ta en marknad i taget och nu blev det Danmark eftersom Tyskland drog ut pÃ¥ tiden, säger han.Â
Från 0 till 200 sökord på ett halvår
Det senaste halvåret har företaget börjat jobba med SEO i sin svenska e-handel, vilket minst sagt har gett resultat.
- Vi har haft rekordartad tillväxt i e-handeln tack vare det, säger John Ekström.
Rent konkret så innebär SEO-satsningen att de har lärt sig hur de hamnar högt i söklistan på Google.
- Innan vi började med detta så hade vi noll sökord på topp tio på Google - alltså noll! Idag har vi 200 ord på topp 10 och 60 stycken på topp tre. Vi har gått från det att vi inte ens finnas med i sökfältet, till att man hittar oss direkt och det har lett till att vi säljer mycket mer nu.
Ska lägga 400 timmar på dansk SEO
Och nu tänker företaget satsa på att göra om succén i Danmark. Företagets redan befintliga danska e-handelssida ska helt enkelt bli lika sökordsoptimerad som den svenska, och John Ekström räknar med att uppemot 400 timmar kommer att läggas på ändamålet den närmsta tiden.
- Danmark är en ännu mindre marknad, så där är det lättare att rankas högst. Redan idag så rankas vissa av våra sökord där eftersom språken är så lika och ibland stavas likadant, säger han.
Längre texter, med exempelvis modetips, finns idag tillgängliga på den danska sidan, fast på engelska. Även detta innehåll ska dock nu översättas till danska.
- När vi öppnar butiken på ströget den 1 november så ska vår danska e-handel också vara redo för de danska kunderna, försäkrar John Ekström.
Fri frakt och filmklipp del av succén
Hittills har företaget alltid haft fri frakt på global basis, och det är något de tänker fortsätta med.
- Vi säljer mycket till Danmark, England, USA och Honkong. För oss är det självklart att man ska ha fri frakt oavsett om man handlar från Chile eller Senegal.
En annan satsning som genomförts de senaste månaderna är på video, som delas på Instagram och Youtube. Det kan handla om hur man knyter sin slips, men också om roliga grejer rent allmänt. Den satsningen ska nu intensifieras.
- Vi kommer att satsa stenhårt på det här nu!
Satsningarna har hittills även gett ett rejält klirr i kassan. Det gångna året har varit företagets första då de verkligen satsat på e-handeln och målet har varit att omsätta 1,2 miljoner. Det blev dock mer än det dubbla, 2,5 miljoner - bara  i e-handeln. Totalt räknar företaget med att de i år kommer att omsätta 50 miljoner i alla kanaler.
20 miljoner år 2020
Och nu är målet för framtiden utstakat:
- Nu satsar vi på att dubbla omsättningen i e-handeln vare år. Så nästa år vill vi komma upp i 5-6 miljoner. Året därpå 10-12 miljoner och efter det siktar vi på 20 miljoner.
Målsättningen är fortfarande att företaget ska bli störst i världen inom sitt segment och på sikt hoppas de att e-handeln ska gå om de fysiska butikerna i omsättning, även om det ännu är en bit kvar tills dess. Men siffrorna är inte det viktigaste.
- Det viktigaste är att vi lär oss hur det här fungerar. Det handlar om att hitta ingredienserna och hur vi ska göra för att nå målet.
Hur blir det med den uteblivna lanseringen i München?
- Vi hoppas kunna gå in där till våren eller under nästa höst, avslutar John Ekström.