Facebook verkar alltså jobba på en ”want”, eller ”vill ha”-knapp som ska göra det möjligt för användarna att visa för sina vänner vilka produkter de är intresserade av. Tanken är att den ska se ut och fungera på ett snarlikt sätt som ”Gilla”-knappen gör i dag.
Utvecklaren Tom Waddington var den som först sprang på funktionen och publicerade koden på sin blogg. Liknande knappar finns redan men är då tillverkade av tredje part. En liknande knapp av Facebook själva skulle garanterat öka användningen.
Facebook själva vill inte uttala sig i just det här ärendet men säger att de alltid testar nya funktioner. Precis som ”Gilla”-knappen skulle det ge en möjlighet för Facebook att samla på sig mängder av information om sina användare.
En ”Vill ha”-knapp skulle också ge e-handlare och andra sajter möjlighet att integrera funktionen på sina sidor utan att behöva bygga egna appar eller använda sig av tredje part.
Många e-handlare använder sig redan idag av ”gilla”-knappen, men att gilla en produkt kan betyda både att användaren redan har den, eller att de är intresserade av den. En ”vill ha”-knapp skulle göra det möjligt att skilja på dessa två grupper och på ett bättre sätt kunna rikta reklam och kampanjer till rätt kunder via Facebook.
Det finns också fördelar med funktionen för Facebooks användare. Det skulle ge dem ett enkelt verktyg för att skapa en virtuell önskelista. Processen att informera vänner och familj när det gäller presenttips skulle också bli smidigare.
Källa: ecommercetimes