Om du brinner för siffror, är självsäker och självgående i din kompetens som controller men även vill kunna bidra med innovation och problemlösning är detta den perfekta rollen för dig!
Om företaget
E-commerce Recruit utför denna rekryteringsprocess men anställning sker direkt hos vår kund i Stockholm.
För att kunna stötta teamet och bidra på bästa sätt gäller ”Office first” vilket innebär att du kommer att vara fysiskt placerad på huvudkontoret i centrala Stockholm. Det är viktigt att du som söker är i linje med detta som primära arbetssätt.
Vår kund är ett svenskt varumärke inom skönhet med egen innovativ produktutveckling av både veganska och cruelty-free produkter som är omtyckta och hyllade runt om i världen. Bolaget som grundades 2018 har gjort en snabb tillväxt det senaste året och fortsätter att växa i raketfart samt expandera på nya internationella marknader.
Om rollen
Som Financial Controller kommer du att spela en viktig och central roll i att forma ekonomiavdelningen på företaget. Du kommer att rapportera direkt till VD och arbetar nära ledningen. Du kommer även samarbeta på olika sätt med företagets övriga stödfunktioner för att säkerställa en hållbar ekonomisk strategi samt bidra med din kompetens för att ta företaget till nya nivåer.
I denna roll kommer du att arbeta hands-on operativt, strategiskt och rådgivande.
Exempel på detta är: ansvara för finansiella operationer, säkerställa budgetefterlevnad och leverera insikter som bidrar till strategiska beslut när företaget skalar upp och fortsätter att expandera globalt.
Huvudsakliga ansvarsområden:
- Överse den dagliga redovisningen, inklusive leverantörsreskontra, kundreskontra, löner och huvudboksarbete.
- Säkerställa efterlevnad av redovisningsstandarder och regulatoriska krav.
- Upprätta finansiella rapporter och bokslut: månads-, kvartals- och årsvis.
- Säkerställa korrekt förberedelse och inlämning av momsrapporter enligt gällande regler och tidsfrister.
- Stödja budget- och prognosprocesser, analysera avvikelser och tillhandahålla handlingsbara insikter.
- Övervaka och analysera viktiga finansiella nyckeltal för att förbättra affärsprestationer.
- Samarbeta med olika avdelningar för att följa upp lönsamhet, kostnader och operationell effektivitet.
- Bidra till utvecklingen och förbättringen av finansiella processer, kontroller och rapporteringssystem.
- Vara rådgivande vid beslutsfattande, inklusive scenarioanalyser och rekommendationer.
Din profil
Utöver dina formella kvalifikationer så kommer dina personliga egenskaper, förutsättningar och ambitioner att vara avgörande i matchningen för denna tjänst.
Vem är du?
Vi tror att du är en problemlösningsinriktad, initiativtagande och resultatdriven person. Du är ytterst noggrann och strukturerad i ditt arbete med ett starkt intresse för siffror och detaljer. Ditt arbete präglas av ett starkt självledarskap, analytisk förmåga samt ett öga för förbättringar.
Du är en person som trivs i en dynamisk miljö och är skicklig på att omvandla finansiella data till meningsfulla insikter. Slutligen är du prestigelös och har en hög grad av ansvarskänsla. Du motiveras av att arbeta hands-on samtidigt som du är delaktig i bolagets långsiktiga tillväxt och framgång.
Kvalifikationer:
- Kandidatexamen eller masterexamen inom ekonomi, redovisning eller ett relaterat område.
- Erfarenhet av att arbeta med internationella ekonomiska frågor, såsom valutahantering, skatteregler och redovisningsstandarder i olika länder / insikt i internationella standarder.
- Dokumenterad erfarenhet (minst 2–3 år) inom redovisning eller ekonomistyrning.
- Självgående och trygg i att ta ägandeskap för hela ekonomifunktionen, från operativt till strategiskt arbete.
- Stark förståelse för redovisningsprinciper och praxis.
- Goda kunskaper i ekonomi, finansiella marknader och riskhantering.
- Skarpa analytiska färdigheter och intresse för både finansiell rapportering och affärsverksamhet.
- Utmärkta kommunikationsfärdigheter med förmåga att presentera analyser tydligt.
- Goda kunskaper i ekonomisystem, Excel och rapporteringsverktyg.
- Flytande i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Placering
Tjänsten är på heltid med fysisk placering på kontor i centrala Stockholm.
Ansökan
Tjänsten ska tillsättas så snart som möjligt. Urval och intervjuer sker löpande, därför ber vi dig att inte vänta med din ansökan!
Personligt brev är inte ett krav i denna process men gärna ett utförligt cv.
Vid eventuella frågor och funderingar är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Axel Stark, tel.0733770768, mail: axel@ecommercerecruit.se
____________
E-commerce Recruit är ett search och rekryteringsföretag som specialiserat sig på kompetenser inom e-handel och digital marknadsföring! Vi finns i hela Sverige med kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Kontakta oss gärna om du vill ha hjälp med rekrytering, search eller konsulter som har digital kompetens.