SWATI Cosmetics är ett svenskt skönhetsvarumärke med global närvaro och försäljning i över 20 länder via marknadsplatser som Åhléns, Kicks och Sephora, står SWATI nu inför en spännande expansionsfas. SWATI:s produkter är skapade för att passa alla kön, åldrar och etniciteter och speglar varumärkets filosofi om att fira individualitet.
Historien om SWATI
”SWATI börjar med två människor som blir kära. Vishal Nanda möter Swati Verma. Boom. Som alla stora kärlekshistorier överskrider den gränser. Vishal är en erfaren svensk entreprenör, Swati en välkänd indisk makeupartist. Han fascineras av hennes utseende och hur det förändras med varje sinnesstämning och tillfälle. Naturligt vacker en dag. Klädd för att imponera nästa. Ändå ser hon alltid ut som sig själv. Självsäker. Stilfull. På ett märkligt sätt verkar till och med hennes ögon förändras. Från ljusa till mörka och tillbaka igen. Han frågar. ”Färgade linser,” svarar hon leende. Resten är, som man säger, historia.”
Om rollen
Som E-commerce Manager kliver du in i en spännande roll för bolaget med övergripande ansvar för den digitala försäljningen och tillväxten online. Du kommer att vara kommersiellt drivande och ha ett övergripande ansvar för tillväxten genom datadriven performance marketing. Viktiga fokusområden i rollen är att driva trafik, optimera konvertering och utgå från analyserad data. Du kommer även kravställa samarbetspartner, driva spännande digitala projekt och kontinuerligt optimera kundresa och kundupplevelse. Du arbetar i nära samarbete med teamen inom marknad och försäljning samt övriga kontaktytor i bolaget.
Hittills har bolaget fokuserat på att bygga ett proof of concept, och nu är målet att ta nästa steg och skala verksamheten till nya höjder genom proof of scaling.
Dina huvudsakliga ansvarsområden:
- Ansvara för onlineförsäljning och kundupplevelse
- Ansvara för budget, prognos, rapportering och relevanta KPIer
- Driva IT-projektering och teknisk utveckling, särskilt inom Shopify
- Säkerställa varumärkesupplevelsen i den digitala köpkanalen
- Tillsammans med marknadsavdelningen sätta strategi för den digitala kommunikationen ut mot kund, t.ex. nyhetsbrev, onsite, sociala medier, influencer kampanjer mm.
- Löpande analysera både effektivitet och optimering av processer och flöden
- Arbeta nära logistikavdelningen i frågor rörande daglig drift relaterat till e-handelslogistik och distribution
- Delaktig i kravställning av webbyrå, kreativ mediebyrå samt övriga leverantörer
- Bolaget har sitt säte i Stockholm och ett dotterbolag i Indien. Du blir globalt ansvarig för den digitala försäljningen och eventuella resor dit samt kontakter med byråer
I den här rollen är du en central nyckelspelare och driver frågor som rör allt från lager och kampanjer till IT-projekt och säljkampanjer. För att lyckas ser vi att du har en stark teknisk förståelse för Shopify (ett krav) och en bred kunskap inom e-handel.
Din bakgrund
För att lyckas i rollen ser vi att du har tidigare erfarenhet som E-commerce Manager, gärna i en mindre organisation i tillväxt, där du arbetat med strategisk planering och operativt genomförande. Som person gillar du att hitta nya sätt att driva utveckling, där dina beslut grundar sig på data och du strävar ständigt efter att förbättra performance. Du är resultatinriktad, har ett nytänkande mindset och en stark känsla för detaljer. Du är dessutom bra på att kommunicera och samarbeta i team, internt som externt. Det viktigaste är att du har rätt personliga egenskaper och känner dig motiverad att arbeta i en snabbfotad miljö med allt vad det innebär.
Vi söker dig som har:
- Relevant utbildning inom marknadsföring, e-handel, digital kommunikation eller liknande
- Minst 3-5 års erfarenhet av arbete inom e-handel och digital marknadsföring
- Drivit IT-projektering och teknisk utveckling, särskilt inom Shopify
- Ta ägandeskap över den tekniska visionen för e-handeln och planera framtida initiativ
- Erfarenhet av att arbeta säljfokuserat och konverteringsdrivande
- Analytiska färdigheter och förmåga att omvandla data till insikter och implementation av nya och förbättrade ideér
- Teknisk förståelse och förmåga att kravställa byråer och leverantörer
- Förmåga att utmana byråer och leverantörer för att optimera affären
- God kunskap av e-handelsplattformar och verktyg
- God övergripande förståelse för e-handelslogistik och distribution är meriterande
- En entreprenöriell inställning med förmåga att arbeta självständigt och ta initiativ
- En ”office first”-mentalitet, då kontorsnärvaro är viktigt för bolaget
- Flytande svenska och engelska i tal och skrift
Vad Swati erbjuder
En nyckelroll i ett snabbväxande internationellt skönhetsvarumärke, där du får möjlighet att forma och utveckla strukturer i en expansiv fas. Här blir du en del av en entreprenöriell och dynamisk arbetsmiljö med goda möjligheter till långsiktig karriärutveckling och inflytande.
SWATI Cosmetics har ambitionen att på sikt expandera till nya affärsområden. För rätt person finns möjligheten att vara en del av denna resa som entreprenör och aktivt bidra till framtida framgångar.
Placering & Ansökningsprocess
Detta är en heltidstjänst med placering på kontoret i Stockholm och dotterbolag i Indien vilket innebär att resor kommer att förekomma. Du kommer att arbeta i en internationell miljö med samarbetspartners på olika marknader, där det är viktigt med en öppen inställning till kulturella skillnader och en förståelse för arbete över flera tidszoner. Tjänsten startar enligt överenskommelse, gärna så snart som möjligt.
Rekryteringsprocessen hanteras av E-commerce Recruit och om du har några frågor om rollen är du välkommen att kontakta Lisa Gunnarsson på lisa@ecommercerecruit.se.
Vi utvärderar ansökningar löpande, så vi rekommenderar att du skickar in din ansökan tidigt för att bli en del av vår urvalsprocess. Vi ser fram emot att få veta mer om vad du kan bidra med!
____________
E-commerce Recruit är ett search och rekryteringsföretag som specialiserat sig på kompetenser inom e-handel och digital marknadsföring! Vi finns i hela Sverige med kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Kontakta oss gärna om du vill ha hjälp med rekrytering, search eller konsulter som har digital kompetens.