E-handelsleverantören Jetshop meddelar att man gör ett av sina bästa år någonsin. Några konkreta siffror delas dock ej men företaget berättar bland annat att man har haft en framgångsrik etablering i Norge.
Vi har under året som varit etablerat oss ordentligt på den norska marknaden. Vi är nu ett fantastiskt lokalt team, en lokal styrelse, nya strategiska partners och framför allt många lyckade kundsamarbeten i form av bland annat Bergans of Norway, Sportmann, Hekta på tur, Ultimate Nordic och Thorshovsport. Vi kommer fortsätta etablera oss starkt i norden men tittar samtidigt på flera intressanta marknader i främst Europa, säger företagets vd Fredrik Hedblom till Ehandel.
Produkt och utvecklingsorganisationen hos Jetshop ska nu växa med över 100 procent.
Vad innebär det mer exakt?
Vi välkomnar under året 22 nya medarbetare inom produktutvecklings-organisationen. Vi går från 21,5 personer till 43,5 personer, säger Fredrik Hedblom.
Samtidigt nämns pågående projekt med stora företag som Cellbes, Coolstuff och färghandelskedjan Happy Homes.
Alla dessa tre är projekt som vi är inne i just nu. För Cellbes har vi tidigare suttit på B2B-delen av sajten men har nu även fått förtroende för deras B2C, säger Fredrik Hedblom.
Vi noterar att företaget alltså lockar både nya kunder som är renodlade e-handlare och detaljhandelskedjor.
Både kedjor och renodlade e-handlare delar behovet av en stabil API-baserad plattform som lätt binder samman e-handelsmotorn med resten av ekosystemet, oavsett om det handlar om ERP, POS eller lojalitetslösning. Här är vi starka, förklarar Fredrik Hedblom.
"När dammet lagt sig"
Fredrik Hedblom berättar samtidigt att mer information ska släppas om Coolstuff-samarbetet inom kort.
En hint är att Coolstuff kommer att nyttja Jetshop som e-handelsmotor med vårt headless och API-first tänk fullt ut. Coolstuff kommer att använda Jetshop som motor och själv ansvara för alla integrationer och specialanpassningar utanför Jetshop. Man kommer också bygga frontend utanför Jetshops API:er och drifta denna på egen hand, säger Fredrik Hedblom.
Hur har pandemin påverkat er verksamhet?
Många av våra kunder är ledande kedjor i norden. Här ställs man inför en totalt ny verklighet när den fysiska handeln backar. För oss handlade det initialt mycket om att hjälpa våra befintliga kunder att möta kunder på det sättet som nu efterfrågades. Detta har bland annat handlat om att hjälpa våra kunder att implementera säkra hemleveranser och att ta till vara och agera på den ökade trafiken, säger Fredrik Hedblom och fortsätter:
När dammet lagt sig lite märkte vi en stor efterfrågan på nya kundsamarbeten. Många ville storsatsa i digitala kanaler och såg behovet av modern teknik som man kan växa med. Framför allt varumärken har varit snabba att ställa om till en D2C strategi med krav på effektiva och snabba lanseringar.