Från ett gemensamt intresse för motorcyklar, musik och mode för män till ett företag med miljonomsättning. Så kan man beskriva Jernhest, som i år räknar med att sälja manliga smycken och kläder för en och en halv miljon.
30 procent via e-handeln
Nu utökar företaget, som säljer sina varor både via återförsäljare och egen e-handel, sina köpkanaler med en showroomsbutik i Linköping. Den har fått namnet JH Concept Store och premiären är planerad till den 3 juni.
- Vi kommer själva vara på plats i butiken för att kunna snacka med kunder och berätta mer om vårt märke. Till att börja med kommer vi hålla öppet onsdagar samt lördag efter lön, säger Daniel Brynte, grundare av Jernhest.
För närvarande sker ungefär 30 procent av Jernhests omsättning i den egna nätbutiken, medan återförsäljarna står för resten.
Kommer ni att öppna fler butiker i egen regi framöver?
- I dagsläget ligger allt fokus på denna butik, då den kommer vara byggd och agera som ett stort skyltfönster med utvalda varor visat i en snygg miljö så vill vi känna av feedback från våra kunder. Men får vi god respons så hoppas vi kunna utöka öppettiderna och senare eventuellt öppna någon mer showbutik i någon av Sveriges större städer, säger Daniel Brynte.
Ska kunna bäras vid alla tillfällen
Daniel Brynte grundade Jernhest tillsammans med kollegan Marcus Oscarsson 2013, och de inledde företagets bana med en lansering av tunga ringar i rostfritt stål. De kommer förstås att gå att köpa i den nya butiken, tillsammans med delar av Jernhests övriga sortiment och varor från ett fåtal andra utvalda varumärken.
- Vi tycker att det du älskar att ha på dig, ska du kunna ha på dig jämnt, säger Marcus Oscarsson.