ANNONS

JD.com ska odla färskvaror och sälja online

JD.com ska odla färskvaror och sälja online
E-handlare storsatsar på odling

Ska skapa en ny färskvaru-framställningskedja.

ANNONS

Den kinesiska e-handlaren JD.com har gått ihop med Mitsubishi Chemical som är ett japanskt kemiföretag för att skapa en ny färskvaru-framställningskedja som ska framställa färskvaror som ska säljas online och i fysiska butiker. Samarbetet ska binda samman modern jordbruksteknik och JD:s marknadsplats för att kunna erbjuda konsumenterna färsk och nyttig mat på ett smart sätt, det rapporterar nyhetssajten Tamebay.

JD meddelar att syftet med initiativet är att de ska kunna erbjuda sina kunder säker, näringsrik och miljövänlig mat. Det ska byggas ett växthus på 11 040 kvadratmeter som kommer att använda ett hydroponiskt odlingssystem, solljus och en nära såproduktionsmiljö via artificiellt ljus för att påskynda tillväxten av grödor.

Ska bli erbjudna direktplockade grönsaker 

Till att börja med ska det planteras grönsaker, -spenat, kål samt röd och grön sallad. Sedan ska det även odlas flera sorters frukter och andra grönsaker.

Växthuset kommer att vara programmerat så att det kan kontrollera temperatur, fuktighet, ljus och flytande gödselmedel. Allt ska vara noga planerat och inga agrikemikalier och bekämpningsmedel kommer att användas. Växthuset ska även vara kopplat till JDs logistiknätverk så att kunderna blir erbjudna de frukter och grönsaker som precis blivit plockade från plantagen.

Högre kvalitet än odlingarna på fälten

Enligt JD och Mitsubishi Chemical ska den nya färskvaru-framställningskedjan producera grönsaker av högre kvalitet än det som odlas i Kinas vanliga jordbruk, då dessa anläggningar kommer att ge 80 procent mer folat, 32 procent mer C-vitamin, 25 procent mer kalium och 37 procent mer fosfor.

- JD:s supply chain-teknik, logistiknätverk och e-handelskunnande kombinerat med Mitsubishi Chemicals sofistikerade odlingsteknik skapar en perfekt utgångspunkt för att framställa en helt ny jordbruksmodell som kan kultivera en färsk och hälsosam livsstil för Kina, säger Xiaosong Wang, ordförande för JD FMCG och livsmedelsföretag i en artikel hos Tamebay.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap