Förutom nya samarbeten, importerade livsmedel och investeringar i en kinesisk bilportal ska JD.com nu ta sig an storebror Alibaba med hjälp av en ny gränsöverskridande e-handel.
Den nya e-handelsplattformen som går under namnet JD Worldwide kommer att göra det möjligt för utländska återförsäljare att sälja direkt till kinesiska konsumenter utan att behöva starta en verksamhet i landet. Något som innebär att sajten blir en direkt konkurrent till Alibabas Tmall International.
En snabbt växande marknad
JD Worldwide kommer att integreras med JD.com och från start kommer det att finnas 450 onlinebutiker som tillsammans har mer än 150 000 produkter till salu. Kunder som beställer via JD Worldwide kommer att få sina utländska försändelser via JD.coms interna logistikinfrastruktur.
Efterfrågan på importerade produkter är en snabbt växande marknad i Kina, och lanseringen av den nya sajten, kan ge JD.com en välbehövlig skjuts i jakten på Alibaba som fortfarande ligger långt före alla sina kinesiska e-handelskonkurrenter.
– Importerade varor har alltid varit storsäljare på JD.com, detta utökar kraftigt utbudet av dessa produkter för de kinesiska konsumenterna, säger Leo Li, ansvarig för den nya satsningen, JD Worldwide.