JD.com, kinas näst största e-handelsföretag, ökar takten i kampen mot Alibaba. Efter att man investerat 1,55 miljarder dollar i den kinesiska bilportalen Bitauto, satsar man nu på något lite mer matigt, nämligen import av livsmedel.
Något som mycket väl kan vara en väl riktad satsning då importerade livsmedel är en av landets snabbast växande marknader. Mellan 2000 och 2013 ökade livsmedelsexporten till Kina från 8,3 miljarder, till 95,1 miljarder dollar.
Ett exempel är kinesernas sug efter importerad mjölk, något som gjorde att Yihaodian sålde 600 000 paket mjölk på mindre än en timme.
Mjölk är inte oväntat också en av de saker som JD.com kommer att importera. Men även fisk, skaldjur, frukt och vin står med på en lång lista av matvaror från företag som Ocean Spray, Starbucks, Organic Valley, Mars, Quaker, Dead Guy Ale, Sun-Maid och Pringles.
Betalar gärna mer
Att kineserna gillar importerad mat beror delvis på larmrapporter om förgiftad mjölk och dålig kvalitet på nötkött, kyckling och åsna. Kinesiska livsmedelsproducenter har samtidigt svårt att möta den inhemska efterfrågan då allt mer jordbruksmark används för att bygga fabriker.
En färsk studie visar också att många konsumenter är villiga att betala upp till 40 procent mer för importerat mjölk, kött, frukt och grönsaker, eftersom de uppfattas som säkrare. Sedan tidigare har Alibaba ökat antalet importerade livsmedel på sina sajter, och nu är det alltså dags för JD.com att göra detsamma.
– Detta initiativ är ett stort steg framåt i JD.coms strategiska insatser för att dominera de vertikaler som är viktigast för våra kunder, från resor och bilar till importerade livsmedel, säger Haoyu Shen, vd för JD Mall.
Källa: TechCrunch