I vintras stod det klart att Johan Järnliden hade lämnat rollen som marknadschef på Sportamore, för att istället gå över till e-handelsföretaget Proffsmagasinet. Där har han sedan en knapp månad tillbaka rollen som CMO. För Ehandel berättar han om den första tiden på det nya jobbet.
Jag har rivstartat in i att lära känna företaget och alla härliga människor. Det har möjligen varit lite svårare än normalt, eftersom jag än så länge endast träffat dem i Teamsmöten. Jag är verkligen positivt överraskad av företaget och vilka möjligheter det finns.
Vad har du gjort hittills?
För att få en så bra start som möjligt har jag börjat med att identifiera om det finns några lågt hängande frukter och som i alla företag så finns det såklart det och eftersom det är ett företag med väldigt öppna och duktiga individer, så har vi redan börjat aktivera några av dem.
Johan Järnliden har arbetat som marknadschef i över 20 år. Utöver Sportamore har han haft samma roll på Elgiganten.
Vad tar du med dig från Sportamore och Elgiganten till Proffsmagasinet?
Jag kan dra en hel del erfarenhet från mina tidigare roller och den största är hur vi som företag kan använda kunskapen om våra kunders behov för att skapa lösningar som verkligen passar deras köpresor. Och på så sätt få både en lönsammare kundanskaffning och en högre återköpsgrad. Under mina år som marknads- och e-handelschef har jag såklart lyckats med hel del, men också misslyckats med en del satsningar. Den erfarenheten är viktig att ha med sig och att inte ta med sig några förutfattade meningar in i en ny kontext.
När Proffsmagasinet i början av mars kommunicerade ut att Johan Järnliden hade tillträtt som ny CMO, stod det klart att han bland annat skulle arbeta med att göra företagets varumärke mer känt. Bolaget omsätter i dag cirka 700 miljoner kronor och har över 100 000 produkter "för medvetna hantverkare och hemmafixare" i sitt sortiment.
Kännedomen för Proffsmagasinet är närmare noll, men det finns så mycket potential i företaget och alla anställda. Det finns ett genuint intresse för kunden, en stark logistikkedja och en gedigen varumärkesplattform. Givetvis behöver vi berätta detta för potentiella kunder och visa fördelarna med Proffsmagasinet. Det kommer att bli både räckviddskampanjer för att nå nya kunder och ett starkare fokus på våra befintliga kunder.
Vad blir din viktigaste uppgift framåt?
Proffsmagasinet vill vara den mest älskade e-handlaren inom bygghandeln med en utomordentlig kundupplevelse. Jag ska jobba energiskt med att ge kunderna en upplevelse, som ger fler köp hos oss och högre kundnöjdhet. Och vi ska genom vår kommunikation generera fler nya kunder och ett mer balanserat trafikköp.