ANNONS

Costcos nota för etableringen i Sverige - över 20 miljoner i förlust

Investerar tungt i svenska marknaden.

ANNONS

Först kom Amazon och sen var det dags för Costco att göra entré. De amerikanska jättarna etablerar sig på den svenska marknaden och är redo att investera tungt för att lyckas.

Vi på Ehandel har tittat på Costcos svenska bolag vars årsredovisning för räkenskapsåret september 2021 till augusti 2022 är inne. Verksamhetsåret avslutades alltså två månader innan öppningen av varuhuset i Arninge, Täby.

De saknar således intäkter, men vi får i alla fall svart på vitt vad etableringen kostat - så här långt. Svaret: Nästan 22 miljoner kronor.

De gjorde nämligen en förlust under perioden på -21,7 miljoner. En summa många aktörer bara skulle kunna drömma om att spendera innan lansering. De lade 13,8 miljoner på personalkostnader, medan övriga externa kostnader uppgick till 7,9 miljoner kronor.

Tillskott på 430 miljoner

Att lägga ut 22 miljoner på ett bräde verkar dock inte röra dem i ryggen. De har nämligen fått ett kapitaltillskott på 430 miljoner kronor, så det finns lite att röra sig med.

Costcos svenska bolag har i dag 268,6 miljoner i kassa och bank, samt 287,6 miljoner i omsättningstillgångar.

"Tillfredsställande resultat"

Hur försäljningen gått sedan öppningen i oktober förra året kommer det dröja innan vi får något svar på. Men det finns i alla fall en hint i årsredovisningen att den fallit väl ut.

Sedan öppningen av sitt lager är resultatet tillfredsställande och i linje med ledningens förväntningar, skriver de i rapporten.

De ger heller ingen exakt målsättning vad gäller omsättningen, vilket inte är särskilt ovanligt under första tiden. Fokus verkar helt och hållet ligga på att knyta till sig så många konsumenter som möjligt i sitt medlemskoncept.

Costco öppnade sitt medlemslager den 27 oktober 2022 i Arninge. Det ekonomiska målet för räkenskapsåret 2023 är att fortsätta främja lagerklubbskonceptet genom att utöka vår medlemsbas och erbjuda varor och tjänster av högsta kvalitet, till lägsta möjliga priser, skriver de.

Nils Lund
nils@ehandel.se