ANNONS

Jättens blomsterboom - slår 778 miljoner: "Fler förvärv"

Magnus Silfverberg, vd och koncernchef för Euroflorist
"Visar verkligen att det fungerar".

Idag träffade vi Magnus Silfverberg, vd och koncernchef för Euroflorist, för en intervju om bolagets senaste bokslut, pågående förvärv och effektiviseringsstrategier. Euroflorist, som grundades 1982 i Malmö, har utvecklats till en europeisk e-handelsplattform för blommor och gåvor, och jobbar nu med att sätta i nästa växel.

Euroflorist avslutade 2024 med en omsättning på nära 778 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 6,7 procent jämfört med föregående år. Och det fjärde kvartalet bidrog med en fortsatt positiv trend där omsättningen ökade med 4,4 procent till 193 miljoner kronor.

För fjärde kvartalet 2024 ökade vi återigen vår lönsamhet per order jämfört med samma kvartal föregående år, detta för tionde kvartalet i rad, skriver Magnus Silfverberg i rapporten.

ANNONS

Rörelseresultatet för helåret ligger fortsatt på förlustsidan, men förbättrades avsevärt. Det landade på -19,8 miljoner kronor, jämfört med -42,3 miljoner kronor under 2023.

LÄS ÄVEN: Stora dagen bjöd på ATH: "Oavsett goda eller dåliga tider"

Den justerade EBITDA-marginalen för helåret ökade samtidigt till 4,5 procent, vilket visar på företagets framgångsrika arbete med att effektivisera verksamheten.

Vi såg en likartad konkurrenssituation i fjärde kvartalet som i det tredje kvartalet, vilket gjorde att kostnaden för performance marketing var på en fortsatt hög nivå. Trots den ökade performance marketing-kostnaden och en något lägre volym, fortsätter EBITDA förbättras jämfört med förra året. Detta drivs av att vi nu ser den fulla besparingseffekten från organisationsförändringen samt en ökad lönsamhet per order.

"Kommer göra det mer effektivt"

Euroflorist har under året genomfört en rad strategiska initiativ för att stärka sin position på marknaden. Bland annat har man lanserat en ny e-handelsplattform, genomfört en omorganisation för att minska personalkostnaderna och förvärvat Serenata Flowers, en välrenommerad blomsterhandlare i Storbritannien.

Serenata är ett starkt varumärke i UK, som har en lojal kundbas på över 4 miljoner kunder. Bolaget är positionerat som ett premiumvarumärke, vilket gör det till ett perfekt komplement till vårt befintliga varumärke eFlorist i Storbritannien, som är mer ”value-for-money”, berättar Magnus Silfverberg för Ehandel och tillägger:

Serenata är väldigt vassa på CRM och vi har redan lärt oss en hel del av dem där. De har också duktiga leverantörer som vi ser fram att samarbeta med i Storbritannien.

Förvärvet av Serenata Flowers, som slutfördes i december 2024, ska med andra ord stärka Euroflorists närvaro på den brittiska marknaden. Men förvärvet förväntas även leda till flera synergivinster.

Vi ser synergier framförallt inom teknikområdet, där vi avser att integrera in Serenata i vår tekniska plattform, samt inom operativa kostnader som leverantörskontrakt, anställda, och så vidare.

Integrationen av Serenata Flowers pågår och beräknas vara klar under andra kvartalet 2025.

Serenata kommer drivas fullt ut på vår nya teknikplattform, med samma processer och systemstöd som för våra befintliga varumärken. Vi kommer kunna göra det mer effektivt än Serenata gör det idag, men vi behöver naturligtvis fortfarande en del anställda som driver varumärket, marknadsföringen, e-handelssajten och kundtjänsten.

Prislappen för förvärvet av Serenata Flowers landade på cirka 60 miljoner kronor. Utöver detta kan en tilläggsköpeskilling på upp till cirka 19,5 miljoner kronor tillkomma, beroende på bolagets resultat.

CRM-fokus

Parallellt med integrationen av det nya förvärvet fortsätter Euroflorist att investera i kundlojalitet och kundnöjdhet genom att utveckla sitt CRM-arbete och differentiera sin kundanskaffning.

Vi anskaffar idag väldigt stor andel av våra nya kunder via betalda annonser på sökmotorer som Google och Bing. Där önskar vi differentiera och öka anskaffningen i andra kanaler, såsom sociala medier, affiliates, med mera, förklarar Magnus Silfverberg.

Vad ska ni göra för att öka kundlojaliteten?

Bland annat genom att förenkla för kunderna att göra återköp av blommor till deras nära och kära. Kunden kan till exempel skapa en egen adressbok online med automatiska påminnelser för alla deras vänner och familjemedlemmars födelsedagar. Några dagar innan personen fyller år, får man en påminnelse på mejl, och kan lätt gå in och beställa en blomma till jubilaren.

Hur ser ert CRM-arbete ut idag, och vilka förbättringar ska ni göra?

Vi jobbar mycket med email-marknadsföring, där vi segmenterar våra användare i olika grupper vilka vi kommunicerar med på olika sätt och med olika typer av erbjudanden.

Förbättringsåtgärder framåt innefattar bland annat att jobba mer med vår data för att skapa ännu mer relevanta och riktade erbjudanden. Sen ska vi även förenkla och förbättra funktionaliteten online, för att skapa ett konto eller registrera kontakter och påminnelser hos oss.

"En ordentlig tillväxt"

När det gäller kundnöjdheten har Euroflorist ett kontinuerligt internt initiativ där företaget arbetar nära sina leverantörer för att optimera både buketternas kvalitet och leveransupplevelsen.

Vi försöker också förtydliga för kunden de olika typer av produkter som vi erbjuder, där vi dels säljer högkvalitativa buketter till lågt pris som levereras ”Farm-to-Door” men där flexibiliteten i leveransen, möjlighet att ändra ordern, är lägre. Vi säljer dels även buketter som binds och levereras direkt av en lokal florist, där kan vi erbjuda högre flexibilitet men till ett något högre pris.

Euroflorist ser positivt på framtiden och förväntar sig en ökad vinst under 2025, drivet av bland annat en fortsatt hög lönsamhet per order, en gynnsam utveckling av makroklimatet och normaliserade marknadsföringskostnader.

Företaget kommer att fortsätta fokusera på att utveckla verksamheten, investera och ta marknadsandelar.

I år vill vi växa vår volym och Net Revenue, men framför allt är vår målsättning att nå en ordentlig tillväxt i vinst (EBITDA). Det ska komma både från organisk förbättring samt från Serenata-förvärvet, säger Magnus Silfverberg och avslutar med:

Nu ser vi fram emot Mors dag i UK, den 30 mars. Det är vår enskilt största försäljningsdag i landet och därmed vår näst största dag i gruppen - eftersom Mors dag infaller olika dagar i olika länder. Vi ser också möjligheter för fler förvärv och samarbeten, givet vår nya teknikplattform och möjligheten att snabbt integrera in fler varumärken i den. Integrationen av Serenata visar verkligen att det fungerar.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Just nu
3 mån för 99 kr

Få de senaste nyheterna inom e-handel – analyser, insikter och affärskritisk information. Allt på ett ställe!

Därefter 299 kr/mån. Priset är exkl. moms.