Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Jätten växer snabbare än branschen: "Våren var vår!"

Ingvar Larsson, vd på MQ Marqet
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Men vd:n anar orosmoln på himlen.

ANNONS

MQ Marqet fick nytt liv efter konkursen våren 2020. Nu, drygt tre år senare, är det fortsatt bra tryck i affären. Så pass bra att man går före branschen, under perioden januari till maj i år.

Modekedjan, som även bedriver e-handel, ska nämligen ha ökat försäljningen med 12,6 procent, att jämföra övriga branschens 1,4 procent enligt Stilindex. En bidragande orsak till detta ska vara just e-handeln, där försäljningen ökade med 19,5 procent under perioden.

Våren var vår! Jag kan med glädje konstatera att MQ fortsätter den positiva försäljningsutvecklingen under våren och att vi nu tagit marknadsandelar varje månad under de senaste 15 månaderna, säger Ingvar Larsson, vd på MQ Marqet i ett uttalande.

Bolaget omsatte drygt 1 miljard under det senaste verksamhetsåret, som avslutades sista augusti 2022, och gjorde en vinst på 99,3 miljoner kronor. Åtminstone en av siffrorna kan bli ännu bättre i år.

Jag kan med stolthet berätta att vi under våren köpt in cirka 18 procent färre plagg, men ökat försäljningen med hela 15 procent jämfört med 2019, innan pandemin. Detta är ett bevis på att vi skapat värde för våra kunder genom ett attraktivt och folkligt premiumsortiment, säger Ingvar Larsson.

Vad gäller den andra, alltså resultatet, verkar dock inte utvecklingen vara lika munter. Här anas ett tonskifte hos vd:n, som dock menar att man är förberedda på en utmanande tid.

Det finns tyvärr flera utmaningar för oss och branschen. Vi möter stora ökningar i våra butikshyror och i kombination med höga löneökningar, till följd av inflationsutvecklingen, påverkas naturligtvis vårt resultat. Dessutom ser vi generellt högre kostnader samt att den svaga svenska kronan är till vår nackdel.

Några exakta siffror för januari till maj i år vill man inte gå ut med ännu. Däremot bekräftar man för Ehandel att resultatet under perioden alltjämt är positivt, även om man sett betydande kostnadsökningar.

Expanderar via Zalando

Det betyder dock inte att några satsningar är satta på paus för tillfället. Det ska nämligen expanderas med såväl nya butiker som utomlands, med hjälp av en annan modejätte.

Vi satsar och etablerar nu nya butiker, först ut är en ny butik i Tyresö centrum. Denna etablering är en av flera intressanta och potentiella etableringar runt om i Sverige under kommande år, säger Ingvar Larsson och fortsätter:

Vi fortsätter även vår tillväxt via Zalando och ser med tillförsikt fram emot vår nya expansion till Polen, vilket vi öppnade i dagarna. Därmed erbjuder vi nu våra varumärken Stockholm, Stockholm Studio, Dobber, Bläck och Bondelid på sju europeiska marknader, förutom i Sverige. Det är roligt att se den positiva responsen från våra kunder i Europa.

Dela artikeln: