E-handelsgruppen BHG har det fortsatt tufft. I fjärde kvartalet i fjol minskade försäljningen med 5 procent till 3,3 miljarder kronor. Samtidigt gjorde man en förlust på -43,7 miljoner. Nedgången berodde, enligt bolaget, på svag efterfrågan och en hård konkurrens.
Nu måste koncernen dessutom vinstvarna inför redovisningen av årets första kvartal. Justerad EBIT väntas nämligen landa på mellan -70 och -105 miljoner kronor i kvartalet.
Mars är inte slut ännu men som vi nämnde i rapporten för fjärde kvartalet 2022 förväntade vi oss att 2023 skulle bli utmanande, speciellt under första halvåret. Sedan dess har marknaden varit svagare än förväntat, med svag efterfrågan och stora lager som sätter press på priser och lönsamhet. Vi har fortsatt fullt fokus på att minska såväl kostnader som lager. Vår likviditet är fortsatt stark, kommenterar vd:n Gustaf Öhrn.
LÄS ÄVEN: Ny mångmiljonförlust för jätten: ”Blir fortsatt utmanande”