E-handelsjätten BHG Group meddelar idag att man omsatte strax över 2 miljarder kronor under årets första kvartal. Detta är ett tapp med över 600 miljoner kronor jämfört med i fjol. Omsättningen har alltså sjunkit med 23 procent.
Vår främsta prioritering för 2024 är att stärka lönsamheten och det är därför glädjande att vi i det första kvartalet likt i det sista kvartalet 2023 trots en utmanande marknad lyckats förbättra lönsamheten mot samma period föregående år, säger företagets koncernchef Gustaf Öhrn i en kommentar.
Och rörelseresultatet har förbättrats. Från ett negativt resultat (justerad EBIT) på -69 miljoner i fjol så landar årets första kvartal på -0,6 miljoner kronor.
För andra kvartalet i rad förbättrar vi vår lönsamhet mot föregående år – vår strategi för ökad långsiktig konkurrenskraft fungerar och ger resultat.
BHG har under kvartalet gjort en rad effektiviseringsåtgärder och man har konsoliderat flera av sina egna verksamheter. Och arbetet verkar fortsätta framöver.
Tack var de kraftfulla åtgärder vi vidtog under 2023 för att anpassa verksamheten till en tuff marknadssituation har vi bättre förutsättningar än vad vi hade för ett år sedan och har därmed lagt grunden för att fortsätta implementera vår strategi och förbättra lönsamheten framåt, säger Gustaf Öhrn.