E-handeln växer på alla håll och kanter, inte minst inom livsmedelsbranschen. Men när det kommer till lönsamhet har kombinationen mat och e-handel visat sig vara en tuffare utmaning.
LÄS ÄVEN: Matjättarna talar ut - så går e-handeln: "Ett pärlband av tjänster"
Men nu kommer Axfood med positiva nyheter på den fronten. Enligt företaget är nämligen Willys e-handel på väg att bli lönsam, eller åtminstone inte gå med förlust.
Axfoods olika koncept fortsätter att utvecklas och stärka sina positioner på marknaden. Med sin unika position och sitt starka varumärke tar Willys marknadsandelar och attraherar allt fler konsumenter. Nyligen passerades tre miljoner medlemmar i lojalitetsprogrammet Willys Plus. Inom e-handeln har Willys en stark position och med ett tydligt och konkurrenskraftigt erbjudande beräknas lönsamheten från e-handeln nå ”break-even” i år, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Thomas Evertsson, vd för Willys, kommenterar:
Vi har en framgångsrik e-handel som växt betydligt mer än marknaden de senaste åren, och vi räknar med att nå ”break-even” inom e-handeln redan i år. Lönsamhet inom e-handeln är en svår nöt att knäcka, i synnerhet för hemleveranser som är särskilt kostnadsdrivande. Men med stort fokus på omnikanalupplevelsen i både butik och online, stora framgångar för upphämtning i butik genom Willys Hämta och en transparent avgiftsmodell kan vi nu nå den här stora milstolpen.
I dag har Axfood en så kallad kapitalmarknadsdag där företaget ska gå igenom verksamheten och lägga upp planer för framtiden. Under nästa år räknar Axfood med att göra investeringar på mellan 2,6 och 2,7 miljarder kronor. Drygt 1,5 av dem beräknas gå till satsningar på logistikområdet.
LÄS ÄVEN: Från logistikjätte till hjärtat av Axfood - Dagabs vd avslöjar tillväxtplanen