Byggmax har det minst sagt kämpigt just nu. Kedjan tappade inte bara 25 procent av försäljningen, från 1,2 miljarder till 952 miljoner kronor under årets första kvartal. Man gjorde även en svettig EBITA-förlust på 125 miljoner, att jämföra med -4 miljoner samma period förra året. Resultatet per aktie uppgick till -2,26 kronor.
Avgående vd:n, Mattias Ankarberg, hängde dock inte läpp för det utan valde att se det positiva istället.
Bruttomarginalen var den näst starkaste någonsin för ett första kvartal. Lägre inköpspriser för framför allt råmaterialrelaterade produktkategorier samt en fortsatt förbättrad produktmix påverkade positivt, medan ökat kampanjtryck från konkurrenter påverkade negativt, skriver han i rapporten.
Vid en närmare titt på bolagets utgifter har kostnaderna för handelsvaror minskat från 819 till 625 miljoner kronor och övriga externa kostnader minskat från 152 till 135 miljoner. Personalkostnader ökade marginellt från 183 till 187 miljoner, medan av- och nedskrivningar på immateriella och materiella anläggningstillgångar ökade från 145 till 156 miljoner.
"Är ett gott tecken"
Samtidigt som bolaget blödde pengar närmar man sig målgång med några viktiga projekt. Andelen butiker som anpassats till det nya konceptet är nu uppe i 94 procent. Dessutom har man breddat sortimentet i e-handeln, som nu står för 21 procent av den totala försäljningen.
Vi går nu in i högsäsong, med uppgraderade butiker, engagerade medarbetare, en utbyggd e-handel och marknadens lägsta priser. Under april kommer försäljningen påverkas negativt av att vårsäsongen startat sent i stora delar av Norden. Däremot kan vi glädjande nog konstatera att påskförsäljningen i våra butiker i både Danmark och södra Sverige, där vårvädret var mer likt förra året, varit på minst samma nivå som föregående år, vilket är ett gott tecken inför stundande högsäsong, skriver Mattias Ankarberg.
Därmed har han levererat sin sista kvartalsrapport som vd för Byggmax, för nu väntar samma roll hos takboxjätten Thule.
Jag har haft väldigt roligt och mycket har hänt. När jag började hade vi en del större utmaningar, framför allt med underpresterande förvärv. Efter några omställningsår har vi systematiskt moderniserat Byggmax, uppgraderat butiker, e-handel, sortiment och varumärke. Och gjort lyckade förvärv för att gå in i både ett nytt land och en ny stor produktkategori, säger han.
"Marknaden är svag"
Trots en minst sagt tuff avslutning på uppdraget, så tror han att en vändning är i sikte för bolaget.
Även om marknaden just nu är svag, är Byggmax idag ett väl fungerande företag som konsekvent tar marknadsandelar, med lönsamma verksamheter och rekordhögt medarbetarangemang.