ANNONS

Jätten förlorade 100 miljoner - kan tvingas sälja varumärken

Gustaf Öhrn, vd på BHG Group, ser goda förutsättningar trots tung start på året

Kostnadsbesparingarna var inte tillräckliga.

ANNONS

BHG Group, med varumärken som Bygghemma, Nordic Nest, Chilli.se, Trademax, Maskinklippet och Furniturebox i portföljen, flaggade redan i mars för en svag start på 2023. Nu är siffrorna inne och mycket riktigt blev det väldigt rött på sista raden.

Rörelseresultatet blev -100 miljoner kronor, samtidigt som försäljningen föll med 16,8 procent till 2,6 miljarder under årets första kvartal.

Som vi kommunicerade redan den 21 mars så präglades första kvartalet av svag marknad, där efterfrågan var svagare än vi förväntade oss i början av året. Den svaga efterfrågan kombinerat med stora lager i marknaden sätter press på såväl försäljning som lönsamhet i första kvartalet, skriver Gustaf Öhrn, vd för BHG Group, i rapporten.

Trots att man i oktober sjösatte ett kostnadsbesparingsprogram, som skulle spara 150 till 200 miljoner kronor, så visar det sig att åtgärderna inte är tillräckliga.

BHG var ivriga på förvärvsknappen tidigare, men nu kan det bli annat ljud i skällan. Faktum är att man bland annat ser över vad som kan säljas, eller i värsta fall läggas ned. Gustaf Öhrn meddelar att kostnadsbesparingsprogrammet fortlöper enligt plan, men att man också tittar på andra lösningar för att sänka utgifterna.

Detta inkluderar även arbetet med strukturåtgärder såsom konsolideringar av både bolag och funktioner. Vi utesluter heller inte att sälja verksamheter eller att stänga ned kategorier eller verksamheter som är olönsamma, inte tillräckligt skalbara eller för långt ifrån vår kärnverksamhet, skriver han.

Enda lönsamma kategorin

Den enda kategorin som just nu är lönsam för koncernen är den man kallar "Premium Living". Här ingår varumärkena Nordic Nest, Svenssons i Lammhult och Sleepo. Tillsammans har de levererat en omsättning på 498 miljoner, en minskning med 6,7 procent under Q1 2022. Rörelseresultatet dök med 77,6 procent men höll sig på rätt sida om strecket och landade på 6,2 miljoner.

Försäljningen för Premium Living utvecklas totalt sett bättre än marknaden i första kvartalet med en stark tillväxt i Tyskland och Storbritannien. Kampanj och prisaktiviteten är hög på marknaden vilket påverkar bruttomarginalen, som trots marknadssituationen utvecklats positivt jämfört med avslutningen på 2022, säger Bank Bergström, chef för Premium Living hos BHG.

Segmentet "Value Home" med varumärken som Trademax, Chilli, Hemfint och Lampgallerian, med flera, levererade ett rörelseresultat på -24 miljoner kronor. För "Home Improvement där Bygghemma, Maskinklippet, Polarpumpen, Hemmy och en rad andra varumärken ingår noterades för ett rörelseresultat på -59 miljoner kronor.

Trots den tuffa starten har man dock fortsatt gott hopp om att täta läckorna i skrovet.

Vi konstaterar att förutsättningarna är goda för att i ett första steg ta BHG tillbaka till den lönsamhet och det kassaflöde som vi levererade före pandemin. Det är viktigt att inte glömma att de grundläggande strukturella trenderna som drivit BHG:s tillväxtresa förblir relevanta och intakta. Migrationen från fysisk retail till online bedömer vi fortsätter i våra kategorier under överskådlig framtid samtidigt som intresset för hemmet och därmed våra kategorier fortsätter öka, skriver Gustaf Öhrn.

Rapporten mottogs också väl av marknaden, som delar framtidstron, och koncernens aktie har i skrivande stund stigit med drygt 13 procent till strax över 9,9 kronor.

Nils Lund
nils@ehandel.se