Att e-handeln fått sig en rejäl skjuts i dessa tider är ingen hemlighet. Det har även Didriksons känt av. Under årets sex första månader skenade försäljningen i den egna e-handeln med hela 400 procent jämfört med förra året. Detta trots att man främst jobbar med återförsäljare.
Vi är jättestolta och jätteglada. Vi skruvade lite på marknadsföringen när butikerna stannade av och det gav verkligen effekt, säger Petra Sabo, ansvarig för DTC på Didriksons, till Ehandel.
Extra imponerande är att perioden i sig inte brukar vara varumärkets starkaste. Men uppenbarligen har det funnits ett stort sug efter fritidskläder tidigt i år.
Vi satsar ju över huvud taget mycket på DTC. Det är väldigt viktigt för den varumärkesbyggande delen att sprida kännedom om vårt varumärke och det gör vi via våra egna kanaler, direkt mot konsument. Sen ser vi att det också gynnar våra återförsäljare. Ju mer kännedom vi skapar om vårt varumärke desto bättre säljer det i butik.
Hur balanserar ni att ha både en egen e-handel och samtidigt undvika att konkurrera med era återförsäljare?
Vår affärsmodell är att inte konkurrera med erbjudanden och rabatter. Vi har alltid ordinarie priser på produkter i säsong. Den enda gången vi sänker priserna i vår egen e-handel är i slutet av varje säsong och då på föregående års produkter.
Våra återförsäljare är väldigt viktiga för oss för att sprida vårt varumärke - det behöver vi göra tillsammans. Sen ser vi synergierna också i den varumärkesbyggande delen med att ha en egen e-handel, där vi kan berätta våra historier, ha guider och visa upp våra produkter. Sen är det jättelätt för slutkonsumenten att klicka sig fram till lägre priser.
Hur skruvade ni på marknadsföringen för att uppnå den här effekten?
Vi växlade upp marknadsföringen överlag med spridning i främst sociala kanaler som Facebook, Instagram och Google. Framför allt lyckades vi även penetrera nya kundgrupper.
Expansion i höst
Didriksons e-handel finns i dag i ett flertal länder. Utöver Sverige är man även tillgängliga för slutkonsumenter i Norge, Finland, England, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Österrike, Estland, Lettland och Litauen. Men man är inte nöjda där
Vi har fler marknader på gång under hösten, som vi kikar på just nu. Vi kommer fortsatt att vara väldigt expansiva i vår e-handel och DTC-satsning. Gällande DTC-satsningen kan det även hända en hel del i Sverige framöver, säger Petra Sabo.