Modehandlaren Nelly Group har varit under hård press de senaste åren. Men efter ett omfattande arbete ser man nu ut att ha fått affären på rätt köl igen. När bolaget visade upp siffrorna för det andra kvartalet var det idel positiva besked.
Andra kvartalets resultat visar tydligt att vi har byggt en hälsosammare kärnaffär som kan vidareutvecklas och ligga till grund för långsiktigt hållbar lönsamhet och tillväxt, kommenterar Helena Karlinder-Östlundh, vd för Nelly Group, siffrorna.
Nyckeltal:
- Nettoomsättning: 314,1 miljoner kr (288)
- Rörelseresultat, 30,5 miljoner kr (7,7)
- Resultat efter skatt: 26,7 miljoner kr (4,5)
- Likvida medel: 219 miljoner kr (150,2)
Trots riktigt starka papper har dock e-handlaren inte slagit sig till ro, utan fortsätter att skruva på.
Vårt intensiva transformationsarbete, som fortlöper med oförminskad hastighet, bidrog till en fortsatt stark resultatförbättring i det andra kvartalet, säger Helena Karlinder-Östlundh.
Hon berättar i vd-ordet att de taktar mot en tydligt högre genomförsäljning av sortimentet, jämfört med samma period förra året. Dessutom har fullprisförsäljningen ökat. De har med andra ord prickat rätt i sin omställningsresa, även på sortimentsnivå.
Framför allt toppar, jeans, byxor och bad har presterat väl under den här säsongen och bidragit positivt till både nettoomsättningen och lönsamheten.
"Är på rätt väg"
Värt att notera är också att bolaget ökade sina marknadsföringskostnader jämfört med 2023. Och trots detta ökade vinsten med besked. De har även investerat i systemförbättringar, som nu börjar komma på plats.
Som tidigare kommunicerat, kommer arbetet med att stöpa om vårt IT-landskap vara ett viktigt fokusområde under hela 2024 och under andra kvartalet tog vi här ett första stort steg i och med att flera nya centrala system gick live. Mycket arbete återstår fortfarande inom det här området för att helt övergå till en mer flexibel och användarvänlig infrastruktur men vi är på rätt väg och håller en fortsatt hög omställningshastighet, säger Helena Karlinder-Östlundh.
Om vi avslutar med att titta på nyckeltalen för hela första halvåret kan vi konstatera att det ser betydligt ljusare ut för Nelly Group även över en längre period. Omsättningen har ökat från 522 till 536 miljoner kronor och resultatet, efter skatt, är upp från en förlust på -30 till en vinst på 25 miljoner kronor. Marknaden jublade över den fina rapporten och fick aktien att rusa. Den är i skrivande stund upp över 25 procent.
Storägaren fyllde på
Bolaget har under kvartalet också sett storägaren Rite Ventures öka sina andelar så pass mycket att de blev tvungna att lämna ett uppköpsbud. Rite Ventures klargjorde dock med all önskvärd tydlighet att de inte ville vara ensam ägare. Mer om det kan du läsa här nedan.
LÄS ÄVEN: De kan ta över e-handlaren - måste lägga bud efter köpet
LÄS ÄVEN: Storägarens motvilliga bud på e-handlaren: "Har ingen ambition"
LÄS ÄVEN: Budet på e-handlaren får nobben – huvudägaren vill inte ta över