ANNONS

Jättekoncernen köper förlusttyngd e-handlare - för 65 miljoner

Gustaf Öhrn, vd på BHG Group

"Är helt i linje med vår strategi".

ANNONS

BHG Group har kämpat med lönsamheten och lanserat omfattande sparpaket. Det hindrar dock inte koncernen från att göra nya förvärv. Nu har man köpt den förlusttyngda e-handlaren Kitchentime, vars tidigare majoritetsägare är Bergendahls, via dotterbolaget Nordic Nest.

Dessutom kommer Lampgallerian att stoppas in i Nordic Nest Group. Åtgärder som ska leda till bättre skalfördelar inom både logistik och kommersiella funktioner.

Med Nordic Nest och Svenssons har vi byggt upp den globalt starkaste aktören inom skandinaviska premiummöbler och heminredning. Nu kommer de viktiga kategorierna belysning, kök och matlagning att stärkas ytterligare med Kitchentime och Lampgallerian. Vi ser en stor kundgrupp som gärna köper köks-, matlagnings- och belysningsprodukter från specialister. I en mer mogen onlinemarknad är det viktigt att alla varumärken/sajter har ett tydligt erbjudande till kunden, säger Bank Bergström, vd för Nordic Nest, i ett uttalande.

"Vi konsoliderar verksamheten"

Kostnaden för förvärvet blir 30 miljoner för varumärket Kitchentime, medan köpeskillingen för varulagret maximalt kommer att landa på 35 miljoner.

Vår strategiska ambition är att konsolidera in våra bolag i färre, men större plattformar för att därigenom uppnå skaleffekter och förenkla vår struktur. Att addera Kitchentime och Lampgallerian till Nordic Nest Group är helt i linje med vår strategi. Vi konsoliderar verksamheten i Premium-segmentet och stärker vårt kunderbjudande. Efter konsolideringen omsätter Nordic Nest Group 2,3 miljarder kronor proforma på basis av rullande tolv månader per 30 september 2023, säger Gustaf Öhrn, vd på BHG Group.

LÄS ÄVEN: Så ska de vända miljonförluster till lönsamhet - efter förvärvet

Nils Lund
nils@ehandel.se