För att få ihop bilder till sin kampanj #viärcellbes har e-handelsföretaget Cellbes besökt totalt 15 städer för att leta upp kvinnor som kunde agera modeller. Kampanjen drogs igång 2017 med syftet att hylla "lokala, fantastiska kvinnor i alla åldrar och storlekar", och nyligen gjorde turnén ett stopp i Hudiksvall där företaget tog till lokala talanger för att fotografera säsongens badmode.
En av de medverkande modellerna var Hilja Lodén, som har fyllt 82 år.
Det känns som om man gått från att ha varit en skorpa till att ha blivit en gräddtårta, kommenterade Hilja Lodén sitt nya uppdrag.
Men bilderna, som egentligen var tänkta att användas i en rad kanaler, kommer inte längre att visas upp i exempelvis tunnelbanan och på stortavlor utomhus. Anledningen är att Cellbes inte tyckte att det kändes rätt att använda bilderna utomhus med tanke på hur samhället har påverkats av coronaviruset.
Det kändes inte rätt i hjärtat att tapetsera gator och torg med bilder på våra modeller som om inget hade hänt. Många av våra kunder arbetar inom vård och omsorg och går på knäna just nu och en hel del andra sitter i karantän, säger Kristina Hermansson, marknadschef på Cellbes, i ett pressmeddelande.
"Fick agera snabbt och agilt"
Till utomhusplatserna har Cellbes istället tagit fram en ny annons, med rosa hjärtan och ett budskap om att man ska muntra upp närstående med blomsterbud.
Vi har valt att lansera de rosa skyltarna med budskapet ”ta hand om varandra” på pelare utomhus och i tunnelbanan, det kändes inte rätt att ha bland andra Hilja 82 på stortavlorna i gatumiljö under denna period. Baddräktsbilderna används fortsatt på sajt, i annonser med mera, även här med budskapet att muntra upp någon med ett blomsterbud för att förgylla vardagen för några av de nominerade, förklarar Eva Fridén, kampanjkoordinator på Cellbes, i ett mejl till Ehandel.
Annars kanske Hilja 82 på stortavlor i gatumiljö är precis vad som hade behövts för att muntra upp i dessa tider?
Ja, det hade varit härligt att få se Hilja på stan, det håller jag verkligen med om! Men för Hiljas skull och många fler så gjorde det ont i hjärtat, detta är verkliga människor som idag sitter i karantän i sina lägenheter och då kändes det fel att vi går ut och lanserar dessa bilder i syfte att sälja badkläder som om ingenting hänt, dels för att många kunder som sagt håller sig distanserade och dels för att mångas inplanerade drömsemestrar har cancellerats. Så vi fick agera snabbt och agilt och gå ut med ett budskap vi hoppas kunderna uppskattar mer dessa tider.