För några dagar sedan skrev vi om det svenska företaget Aerit som med hjälp av det nya SORA-tillståndet hoppas kunna börja med drönarleveranser i Sverige. Aerit jobbar med last-mile och att få ut paketen den sista biten till kunden, som många tidigare drönarbolag.
Drönare kan dock komma i olika storlekar och det finns även jättedrönare som nu möjliggörs flygning med det nya SORA-tillståndet. Vi kontaktade det brittiska företaget Dronamics som har storslagna planer för drönarleveranser, och vi menar stora i flera aspekter.
Dronamics drönare är likt sina mindre drönarkompisar obemannad, men det är mer av ett litet flygplan och förflyttar inte enstaka beställningar. Vi var först något skeptiska till om Dronamics verkligen var något för e-handeln, men när vi pratar med företagets vd, Svilen Rangelov, så är han väldigt tydlig.
E-handel är faktiskt vår huvudsakliga vertikal! Vi jobbar både med renodlade e-handelsföretag och med traditionella återförsäljare som går mer och mer mot online, både i Sverige och utomlands, säger Svilen Rangelov till Ehandel.
Svilen grundade Dronamics 2014 tillsammans med sin bror Konstantin, som är flygtekniker. Planen då var bland annat att påskynda e-handeln på utvecklingsmarknader. Deras egenutvecklade autonoma drönare går under namnet "The Black Swan".
Perfekt densitet för e-handel
När vi frågar om drönaren så är det samtidigt kristallklart att det snarare är ett flygplan.
Våra drönare är faktiskt mer som flygplan, de har en vingbredd på 16 meter och en 8 meter lång flygkropp. Vi bär lasten inuti, precis som ett vanligt flygplan, och vår lastkapacitet är 3,5 kubikmeter (cbm) eller 350 kilo. Detta är en av de saker som visar att vi är som gjorda för e-handel, eftersom vi är specifikt designade för e-handelsdensiteten på 100 kilo per kubikmeter, säger Svilen och fortsätter:
Nuvarande bemannade flygplan har mycket högre densitet och när det gäller e-handel så leder det till att de kan bära mycket färre paket, så att utforma för den volymen var mycket viktigt för oss och ger oss stora fördelar - det blir praktiskt taget inget tomrum.
Dronamics e-handelsdrönare ska kunna flyga 250 mil med full last och man kan därmed flyga inom hela Sverige och även till europeiska destinationer inom samma dag. Det ska inte oväntat också vara billigare än traditionella flygleveranser.
På grund av vår design och verksamhet kan vi faktiskt erbjuda en lägre kostnad än traditionell flygfrakt. Eftersom varje enhet är 350 kilo istället för tiotals ton, som vanliga flygplan, betyder det att vi kan serva mycket mindre samhällen och verkligen göra det möjligt för e-handeln att frodas även utanför de stora städerna.
Kan lyfta och flyga direkt
En annan sak som Svilen tar upp som en konkurrensfördel jämfört med vanlig flygfrakt är att det går mycket snabbare att få iväg sitt gods.
Genom att ha en liten last kan vi flyga omedelbart istället för att vänta på att fylla tiotals ton. Vi kan också flyga direkt till destinationen istället för att slösa bort tid och energi för att gå igenom en hubb.
Dronamics menar även på att deras drönare ska vara mycket mer miljövänliga än traditionella flygplan och man sägs även jobba på en helt koldioxidneutralt drönare, som man är tydlig med ska bli verklighet snart inte “i framtiden”.
Företaget har hittills slutit avtal med två flygplatser i Sverige, den ena ska vara i Skövde.
Förutom dem pratar vi med ett antal andra flygplatser eftersom Sverige är en mycket viktig marknad för oss.
När planerar ni att börja med drönarleveranser i Sverige?
När det gäller leveranser i Sverige är början av 2022 vårt måldatum för att starta flygningar. I år spenderar vi vår tid med att göra mark- och flygprov och att ansöka om licensen som är baserad på SORA, säger Svilen Rangelov.