ANNONS

Jättarnas fajt: Plattformen försöker skrämma e-handlarna

Amazon vs. Shopify.

ANNONS

Världens största kommersiella e-handelsplattform Shopify är inte nöjd över att Amazon gör intåg i deras verksamhet. Shopify har länge profilerat sig som ett sätt att ta försäljningen i egna händer men nu har Amazons medlemskap Prime letat sig in även i Shopify-butiker.

Förändringen kommer efter att Amazon öppnat upp för fristående nätbutiker att erbjuda en möjlighet för Prime-kunder att även utnyttja sitt medlemskap på andra e-handelssajter än just Amazon. Kort förklarat så kan handlare som redan är en del av Prime, och har sina produkter på Amazons lager, nu erbjuda funktionen “Buy with prime” i sin egen nätbutik.

LÄS ÄVEN: Amazon blir speditör – lanserar Prime-frakt för e-handlare

E-handlare som använder Shopify för sin egen nätbutik och även säljer på Amazon har nu sakta men säkert börjat rulla ut “Buy with prime” i sina fristående butiker. En utveckling som Shopify inte verkar uppskatta.

När en Shopify-handlare nu försöker installera “Buy with prime” i sin nätbutik så får de upp följande varning.

Du har en kodsnutt i din webbutik som bryter mot Shopifys användarvillkor. Detta skript tar bort Shopifys förmåga att skydda din butik mot bedrägliga beställningar, kan stjäla kunddata och kan leda till att kunder debiteras fel belopp, skriver Shopify i sin varning, något som Marketplace Pulse var först med att rapportera.

Detta är ett vanligt beteende när man vill skrämma bort användare från något. Google gör något liknande så att kunderna inte ska ladda hem appar från andra platser än just Google Play, där sökjätten tjänar sina pengar.

Shopify vill förstås att man ska använda deras checkout. E-handelsplattformen lade nyligen också 20 miljarder kronor på att köpa ett logistikbolag, så de hade nog gärna också sett att man inte har sina produkter hos Amazons tredjepartslogistik.

LÄS ÄVEN: Plattformsjätten utmanar Amazon med 20-miljardersförvärv

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se