Det står nu klart att NA-KD är mer än bara en nätbutik. Nelly- och ZooZoo-grundarens tredje e-handelsprojekt såg ambitiöst ut från start och vi kunde tidigt avslöja detaljer om projektet NA-KD.com. En global nätbutik som skulle "bli en ledande aktör inom mittsegmentet gällande kläder, skor, accessoarer, och livsstilsprodukter".
Det handlar dock inte bara om nätbutiken NA-KD.com utan planen är större än så. NA-KD är bara flaggskeppet i den nya satsningen.
När vi kontaktar Jarno Vanhatapio om hur alla dessa förvärv hänger ihop med NA-KD berättar han om NA-KD Fashion Network och Brand Merchant Services.
- Det är en white label-lösning som idag driver nästan tio siter i nätverket. En del av dem äger vi själva, de vi har förvärvat, men en del driftar vi enbart, och de kan välja mellan en buffé av tjänster av oss. Vi tar noll kronor i månaden i fast kostnad för detta och de siter som ansluter sig till oss får vår plattform och nätverk och får ta del av våran "economics of scale". De får exakt samma vassa funktioner som vi utvecklar till vår plattform, exakt våra frakt och transaktionsvillkor, exakt samma kostnad som vad vår egen plock och pack kostar, säger Jarno Vanhatapio, grundare och VD.
Jarno berättar att e-handelsgruppen bakom NA-KD har tre ben och två av dem har man nu avslöjat i och med den senaste tidens förvärv av mindre modeaktörer.
Perfekta lösningen upp till 50 miljoner
Det första är förstås NA-KD.com men allt står inte och faller med den nätbutiken. Det andra är ett nätverk av sajter med både egna, uppköpta butiker, och externa som bara ansluter sig till NA-KD:s plattform. En plattform och ett nätverk som sägs passa bra för medelstora modebutiker.
- Vi har den perfekta lösningen för siter upp till 50 miljoner kronor i omsättning. Det är mycket bättre när hundratals siter delar på utvecklingen och slår ihop volymerna än att försöka driva utvecklingen själva. Vi väljer enbart att jobba med siter och varumärken som vi tror kan skalas globalt. De flesta av våra förvärv har börjat med dikussioner om att ansluta dem till nätverket, men har sedan opportunistiskt vänt till att vi har övertagit eller förvärvat dem. Vi backar helst upp entreprenörer genom vårat maskineri, men när vi ser tillfälle så övertar vi siterna ibland, säger Jarno Vanhatapio.
Lösningen ska vara arkitekterad av Michael Jarestad som var Jarnos första anställda på Nelly och den som byggde upp den lösningen. Michael Jarestad är nu teknikchef på NA-KD Fashion Network.
NA-KD utvecklas till en marketplace
NA-KD är alltså även en marknadsplats för de butiker som är med i Fashion Network. Produkter från butiker som NA-KD själva äger speglas förstås på NA-KD.com men även externa sajter kan välja att få upp sitt utbud där, eller på andra sajter i nätverket.
- Det som är det unika är att vi ha en teknisk lösning som gör att nätverkets alla produkter hamnar i samma databas. Så vi kan ligga och spegla sortiment från siter i nätverket i andra siter i nätverket om de vill. Och allt sortiment vi vill kan speglas på NA-KD.com genom en knapptryckning, som genom detta utvecklas till en marketplace och våra siteägare kan den vägen också sälja stora volymer till slutkonsument. Slutkonsumenterna märker dock inget om de handlar på de individuella siterna i nätverket. Vi packar i våra partners egna påsar, vi svarar i kundtjänst i deras namn och så vidare, berättar Jarno Vanhatapio.
Är detta även den långsiktiga planen eller kommer resurserna styras om till NA-KD om och när den tar fart?
- Det är en del av den långsiktiga planen. Vi kommer ansluta hundratals fashion butiker in i nätverket. Främst globala siter, men även en del kända nordiska varumärken och multibrandbutiker kommer att ansluta. Det är ett vinnande kooperativ. Man måste alliera sig om man ska nå stora volymer som e-handlare, det kostar för mycket för små och medelstora siter att skala globalt och till högre volymer, säger Jarno Vantahapio.
Jarno berättar även att man kommer utöka satsningen till andra vertikaler som "sports fashion och lifestyle".
Beställningar till över 50 länder
NA-KD.com är dock fortfarande en central del i e-handelsprojektet och vi undrar förstås hur de ska få fart på den globala nätbutiken. En nätbutik som släpptes i betaversion för två veckor sedan och som Jarno meddelar uppdateras varje vecka inför en bredare lansering under 2016.
Hur ska ni få fart på NA-KD.com?
- Vi kommer att återkomma till detta 2016 när vi ska börja skala NA-KD.com som site. Där är Mikael Stålnacke från MQ central. Men just nu bygger vi struktur och site. Andra kvartalet ska vi börja driva trafik på allvar till den sidan. Då har vi större sortiment. Men nyckeltalen ser lovande ut. Vi har närmare 50 000 följare och vi har skickat beställningar till över 50 länder hittills. Men vi väntar framför allt på vårt egna sortiment och desktopversionen innan vi börjar trycka på trafik i större skala globalt, säger Jarno Vanhatapio avslutningsvis.