Sรถk
Stรคng denna sรถkruta.
ANNONS

Jarno om miljardresan i sin sista(?) intervju: "Vore det dummaste"

Jarno Vanhatapio, grundare och avgรฅende vd pรฅ NA-KD, lรคmnar rampljuset
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Berรคttar om framgรฅngarna, kritiken och vad han aldrig skulle gรถra nรคr han nu slรคpper rodret.

ANNONS

Igรฅr kom beskedet att Jarno Vanhatapio lรคmnar รถver vd-rollen till Anders Kristiansen pรฅ NA-KD inom kort. Ett skifte som innebรคr att Jarno nu lรคmnar rampljuset fรถr en lรฅng tid framรถver. E-handeln blir med andra ord en stor profil fattigare. Men sjรคlv tar han fรถrรคndringen med ro.

Det hade varit vรคrre om jag hade klivit av helt och hรฅllet och inte jobbat kvar i bolaget. Men det blir jag ju. Jag kommer bara inte ha nรฅgot operativt ledaransvar, utan jobba i de utskott som vi kallar fรถr fashion council och creative council. Sรฅ det blir ingen stรถrre fรถrรคndring, annat รคn att jag inte lรคngre behรถver ta ledarskapet, sรคger han till Ehandel.

Men blir det inte svรฅrt att hรฅlla sig borta? Du kommer inte vara dรคr och peta lite รคndรฅ?

Jag har mycket energi kvar och att fรฅ jobba med sjรคlva kรคrnaffรคren blir nรคstan en boost. Det blir en energikick att kavla upp รคrmarna och gรถra det som รคr det primรคra. Jag kommer aldrig att sรคtta mig i en position som underminerar vรฅr nya vd, nรคr det รคr det hรคr jag vill gรถra. Det vore det dummaste jag kan gรถra mot mig sjรคlv. Jag har disciplin, sรฅ det ska inte bli nรฅgra problem. Det รคr han som leder bolaget.

Hur blir NA-KD nรคr du lรคmnar รถver rodret till ett nytt ledarskap?

Vi har enats om vรฅra strategidokument, sรฅ inriktningen kommer inte att fรถrรคndras. Ledarskapet kommer att fรถrรคndrats. Vi har vรฅra dokument, fem- och tioรฅrsplaner och det รคr de han ska fรถlja. Han รคr understรคlld styrelsen dรคr har vi en enighet i vart vi ska och ett tydligt tioรฅrsmรฅl, som รคr vรฅrt mantra. Det รคr den han tycker รคr intressant. Sรฅ det ska bli riktigt roligt nu nรคr vi fรฅr in รคnnu mer kraft, sรคger Jarno Vanhatapio.

Och att hans eftertrรคdare ska leda en tillvรคxtresa rรฅder det inga som helst tvivel om. Exakt hur, eller rรคttare sagt var, det ska ske รคr dock inte helt klart รคnnu.

Vi tittar pรฅ att ta in รคnnu mer kapital fรถr att lรคgga i nรคsta vรคxel. Alternativt att vi kollar pรฅ en notering. Vi har blicken fรคst pรฅ offensiva planer. Medan de flesta bara kรถr pรฅ, sรฅ vaknar vi pรฅ morgonen och tรคnker "hur ska vi gรถra det hรคr รคnnu snabbare och stรถrre?".

Du har sjรคlv varit รถppen med att vara bรถrs-vd รคr ingenting fรถr dig - lite ovanligt i branschen sett till de senaste รฅrens utveckling. Vad รคr det som avskrรคcker?

Det hรคr รคr รถverlag den sista intervjun jag gรถr pรฅ vรคldigt, vรคldigt lรคnge. Det รคr min kรคnsla i alla fall. Jag har bara gjort intervjuer i egenskap av NA-KD:s vd - fรถr att det ingรฅr i min roll. Det blir skรถnt den dagen nรคr det inte lรคngre ingรฅr i min roll att stรฅ lรคngst fram i media. Det finns det sรฅ mรฅnga i Sverige som vill gรถra, att stรฅ lรคngst fram. Internet kryllar av dem. Det attraherar mig mer att jobba i det dolda. Nu har jag varit offentlig de sista tio รฅren och som bรถrs-vd mรฅste man hela tiden stรฅ lรคngst fram. Men jag รคr mer intresserad av affรคrer.

"Det var ingen รถverraskning"

Att det intresset har gjort honom till en framgรฅngsrik bolagsbyggare รคr det nog ingen som invรคnder mot. Men faktum รคr att nรคr han efter framgรฅngssagan med Nelly lanserade NA-KD, sรฅ var det inte utan tvivlare. Att bygga ett stort, snabbrรถrligt och internationellt modebolag var ju nรฅgot helt annat. Med facit i hand har han dock lyckats med uppdraget.

Det var aldrig nรฅgot tvivel fรถr mig. Att bygga bolag รคr ingen slump. Det รคr inte sรฅ att man planterar en tomatplanta och har man tur sรฅ blir det bra. Jag kan mekanismerna och gรถr man rรคtt sรฅ vรคxer det ocksรฅ en planta. Sรฅ det var ingen รถverraskning. Jag garderade mig ocksรฅ och har tagit in mycket kapital. Jag lรคste att den gemensamma nรคmnaren fรถr unicorns รคr att man har snittat 250 miljoner dollar i externt kapital. Jag gjorde min research vรคldigt bra.

Han รฅterkommer flera gรฅnger under intervjun om den mentala biten. Att receptet bakom NA-KD:s framgรฅngar handlar om kunskap men ocksรฅ vรคldigt mycket instรคllning.

Vi i ledningen fรถrsรถker hela tiden hitta 3.0-versionen av oss sjรคlva, och sen 4.0-versionen. Det handlar om stรคndig utveckling.

Man fรฅr en kรคnsla av att du gillar hantverket att bygga frรฅn grunden. Nu har NA-KD blivit stora och kommit lรฅngt. Sรฅ sitter du och filar pรฅ nรฅgot nytt projekt nu?

Fรถrst och frรคmst tycker vi pรฅ NA-KD inte att vi รคr jรคttestora. Vi ser oss som en liten plutt nรคr vi tittar pรฅ siffrorna ute i vรคrlden. Att vi รคr stora รคr ur ett svenskt perspektiv. Men vi har ett amerikanskt perspektiv och internationellt รคr vi fortfarande ett litet bolag. Vi har alltid jรคmfรถrt oss med H&M och Zara. Gรถr man det kommer man aldrig behรถva kรคnna att man inte har en vรคg att vandra.

Men visst รคr det sรฅ att om man bygger ett hus privat sรฅ lรคr man sig en hel del. Det andra kommer bli bรคttre och det tredje blir รคnnu bรคttre. Jag som entreprenรถr kรคnner ocksรฅ att jag har receptet nu. Sรฅ hade jag byggt ett nytt bolag hade det blivit รคnnu bรคttre.

"Hade blivit bรคttre, stรถrre och mer lรถnsamt"

Men trots det verkar det inte bli nรฅgot nybygge. I alla fall inte i den roll han intagit bรฅde pรฅ Nelly en gรฅng i tiden och sedan NA-KD.

Man har i Silicon Valley gjort undersรถkningar och sett att serieentreprenรถrer startar sitt mest framgรฅngsrika bolag efter 40. Jag รคr 43 nu och startade NA-KD vid 36. Sรฅ hade jag startat nรฅgot nytt nu hade det blivit รคnnu bรคttre, stรถrre och mer lรถnsamt. Men absolut kommer jag att vilja backa upp nรฅgra till att gรถra den resan. Att jag sitter pรฅ receptet finns det ingen tvekan om. Men jag kommer aldrig att gรถra det sjรคlv igen, utan snarare stรฅ bakom andra.

Vad har varit det roligaste under tiden som vd pรฅ NA-KD?

Det roligaste har nog varit att jag aldrig har agerat sรฅ globalt som med NA-KD. Jag tror inte att e-handlare som bara verkar i Norden kan fรถrstรฅ hur mycket marknad som finns dรคr ute. Det som hela tiden kittlar รคr att titta pรฅ penetrationssiffrorna i olika lรคnder. I Danmark och Sverige รคr vi uppe i 25-30 procent. Men i Tyskland, som รคr vรฅr stรถrsta marknad, dรคr vi omsรคtter en miljard brutto, รคr vi nere pรฅ ensiffriga tal i vรฅr mรฅlgrupp. Och dรฅ ska vi inte ens prata om USA och Storbritannien. Det รคr rent ut sagt "mindblowing".

Han รคr en av de stora e-handelspionjรคrerna i Sverige och har sรฅledes inte bara fรถljt branschens utveckling frรฅn fรถrsta parkett, utan i allra hรถgsta grad varit med och drivit den. Men var befinner sig egentligen svensk e-handel i dag och vart รคr den, i sann Pรฅ Spรฅret-anda, pรฅ vรคg?

Nรคr jag reflekterar รถver de hรคr รฅren och tittar hela vรคgen tillbaka till Nelly-tiden, sรฅ startade vi det tvรฅ-tre รฅr innan Twitter fanns. Jag var till och med Klarnas fรถrsta kund nรฅgonsin. Hela branschen omsatte runt 3 miljarder och vi var nรฅgra fรฅ, tappra distanshandlare. Med facit i hand รคr det klart att man valde rรคtt bransch och fortfarande sitter i rรคtt bransch.

Bara mode omsรคtter 1,8 triljoner dollar globalt och kommer att รถka till 2,4 triljoner inom fem รฅr. Onlinepenetrationen ligger pรฅ lite under 30 procent, men komer att fortsรคtta uppรฅt till minst 50 procent. Sรฅ det รคr enorma pengar som kommer att fรถrflyttas till online. All e-handel kommer fortsรคtta att gรฅ bรคttre รคn prognoserna och har sรฅ gjort i mรฅnga รฅr.

"Ni mรฅste gรฅ globalt"

Och fรถr att hรคnga med i utvecklingen รคr han รถvertygad om att man mรฅste leta sig utanfรถr landets grรคnser.

Jag stod pรฅ scener redan fรถr tio รฅr sedan och sa att ni mรฅste gรฅ globalt. Fรถr den nya generationen รคr det inga konstigheter alls att bestรคlla frรฅn Kambodja. Alla mรฅste se den internationella e-handeln som konkurrens. E-handeln รคr en global marknad, men ocksรฅ vรคldigt tunginvesterad. Sรฅ jag tror att det kommer att ske en konsolidering dรคr flera smรฅ spelare, i vissa branscher, kommer att fรฅ svรฅrt att รถverleva.

Hur ser du pรฅ influencermarketing i dag? Ni var tidiga pรฅ bollen och har jobbat mycket med den kanalen. Men det รคr ocksรฅ dรคrifrรฅn ni fรฅtt en del kritik pรฅ senare tid.

Gรคllande praktikantprogrammet kring influencermarketing sรฅ var det inte rรคtt strukturerat och det รคr รฅtgรคrdat nu. Vi har numera inte nรฅgra hรฅrda mรฅl pรฅ praktikanter och har inte alls lika mรฅnga lรคngre. Jag har jobbat med influencerbranschen sedan 2004 och NA-KD lade รถver 100 miljoner kronor netto i fickan pรฅ influencers under fรถrra รฅret. I 99 fall av 100 har det varit en win-win.

Samtidigt fรถljer vi de marknadslagar som finns. Marknaden sรคtter ersรคttningen, frรคmst agenturerna. Och har du inga fรถljare, eller en mindre skara, sรฅ fรฅr du mindre ersรคttning. Vi fรถljer marknadens spelregler som vilket varumรคrke som helst - vi kan inte diktera den. Samtidigt ska vi som stor aktรถr agera ansvarsfullt. Det รคr ocksรฅ kรคnt att NA-KD betalar bra, annars hade vi aldrig kunnat jobba med sรฅ mรฅnga som vi gรถr. Inte heller om vi inte agerat schysst.

Upplever du att just ni har fรฅtt kritiken i knรคt รคr lite orรคttvist?

Vi รคr bland de stรถrsta, sรฅ det รคr lรคtt att klanka ned pรฅ oss. Jag kan รคndรฅ kรคnna en stolthet รถver att ha varit med och byggt upp en hel bransch dรคr bland annat unga tjejer tjรคnar mer รคn gubbar i slips. Vi kan inte heller gรฅ in och sรคga "gรถr reklam fรถr oss". De tar affรคren om de vill det. Vi sรคger aldrig exakt hur de ska presentera oss. Det รคr deras val, som kรคnner sin publik bรคst, sรคger Jarno Vanhatapio.

Dela artikeln: