Efter en lunch på företaget där samtliga medarbetare visade sig vara helt överens, valde EgetTryck.se förra året att hålla sajten helt stängd under Black Friday. Nu står det klart att företaget i år väljer att göra en favorit i repris.
LÄS ÄVEN: Vill slippa panikdesignade tröjor - håller stängt på Black Friday
Vi har tidigt kommunicerat ut till våra kunder att varva ner och att vi inte deltar utan kommer hålla stängt under fredagen. Vi har fått väldigt bra feedback. Det känns som Black Friday har spelat ut sin roll och kommer att självdö - frågan är om den kommer saknas, säger Waldemar Söderqvist, vd på Custom Corner som driver EgetTryck.se, i ett pressmeddelande.
"Inte hållbart för någon"
I år kommer EgetTryck dessutom att trappa upp sina aktiviteter mot fenomenet Black Friday. Utöver att nätbutiken kommer att vara stängd för beställningar, har företaget planerat att krydda sina sociala medier med tips på hur man kan förnya sina befintliga kläder istället för att köpa nytt.
Vi har länge upplevt att Black Friday helt enkelt inte är hållbart, för någon, och i år är det om möjligt tydligare än någonsin. Inboxen dränks i erbjudanden sedan flera veckor samtidigt som tidningarna skriver om hur man ska undvika att bli lurad.
Enligt Waldemar Söderqvist har företaget inte fått någon negativ respons på sitt beslut att hålla stängt på Black Friday.
Black Friday i sin nuvarande form är ett monster som kostar kunderna massor av tid för att hitta eventuella fynd. Majoriteten av de varor som pumpas ut lever inte upp till kundernas krav på ett bra erbjudande. För de handlare som faktiskt har bra produkter till bra pris blir det allt svårare att nå ut och även om man kortsiktigt kan öka omsättningen genom att hetsa kunderna till tveksamma fyndköp tror jag att notan i form av badwill från kunder som upplever sig lurade blir större än vinsten.