Under året har Jackan.com arbetat intensivt med att implementera strategiska förändringar för att stärka vår konkurrenskraft. Vårt huvudsakliga fokus har varit att skapa en mer flexibel och hållbar affärsmodell som gör det möjligt att erbjuda ett bredare sortiment utan att öka lagerbindningen, skriver företaget.
Samtidigt har man lyckats öka försäljningen med 23 procent till 16,7 miljoner kronor (2023/2024). Rörelseresultatet försämrades dock och landade på negativa 0,8 miljoner kronor. Företaget har frigjort kapital genom att sälja av äldre lager och omvandlat inlånade medel till kapital, vilket har minskat företagets skuldsättning.
Trots årets förlust återställer detta vår finansiella ställning, till i det närmaste som föregående år, och skapar en hållbar grund för framtida tillväxt. Under 2024 säkerställer vi likviditeten genom strikt kostnadskontroll, försiktiga lagerinköp och fokuserade marknadsföringsinsatser.
Och man talar redan om ökade försäljningsvolymer under 2024.
Under september 2024, som markerar början på hösten, har vi sett en ökning av bruttovinsten med cirka 6 procent och en förbättring med cirka 14 procent efter rörliga kostnader.
Det som Jackan.com är mest stolta över är dock ett nytt initiativ där man kopierar jättar som Zalando och Amazon. Företaget har nämligen lanserat något de kallar Jackan Retail Hub, som är en del av lösningen på tidigare nämnda lagerbindning.
En av de viktigaste förändringarna vi gör under innevarande år är att implementera vår nya affärsmodell Jackan Retail Hub. Modellen innebär att leverantörer kopplar sina lager direkt till vår plattform och hanterar leveranser och returer själva. Detta ger oss möjlighet att erbjuda ett större utbud av produkter utan att öka vårt eget lager. Modellen liknar den som används av stora e-handelsaktörer som Zalando och Amazon.
Jackan Retail Hub ska vara i full drift i slutet av året och satsningen sägs skapa mycket positiva framtidsutsikter för företaget.