De stora blir allt större på e-handelsmarknaden. Så även Inet, som nu summerat sitt 2020. IT-jätten lyckades växa sin försäljning från 1 till 1,2 miljarder kronor under året.
I samma veva passade man även på att stärka resultatet, som gick från 44 till 59 miljoner kronor.
Året har präglats av coronapandemin och en fortsatt stark expansion inom e-handelssegmentet. En ökad efterfrågan på underhållning i hemmet, samt hemmakontor, har gynnat bolaget och en fortsatt stark tillväxt om 25 procent uppvisas får året, skriver bolaget i rapporten.
Coronapandemin har vidare inneburit en global utbudsbrist där Inet, tack vare bolagets starka relationer med dess leverantörer, kunnat erhålla god tilldelning av bristvaror. Prisbilden inom dessa produktkategorier har under året varit gynnsam, vilket givit en positiv bruttomarginaleffekt, fortsätter man.
Och bolaget har fortsatt vind i seglen, av rapporten att döma. Man förväntar sig nämligen fortsatt tillväxt, inte minst sedan e-handeln fått sig ett sådant uppsving. Något som dessutom ser ut att hålla i sig.
Inets tillväxt förväntas fortgå under kommande år, pådrivet av både interna och externa faktorer. Interna faktorer inkluderar ständiga förbättringar av e-handelsplattformen och att hela tiden finna vägar att göra kundupplevelsen smidigare. Det kombineras med en högre marknadsbudget, samt ett utökat sortiment för produkter inom smarta hem, mobilt och ljud och bild. Under 2021 kommer bolagets huvudkontor flyttas till nya lokaler i Sisjön, skriver man.
Men den ljusa prognosen till trots, så finns det även några orosmoln på himlen. Man verkar dock alltjämt relativt opåverkade av bristen på halvledare, något som kan leda till tomma hyllor i vissa kategorier, och ser istället att konkurrensen från utlandet skärps. Inte minst med tanke på den kritiserade kemikalieskatten.
Hemelektronikbranschen är starkt konkurrensutsatt med låga handelsmarginaler. Inet upprätthåller med det i åtanke goda marginaler genom en stark position och goda relationer till sin målgrupp, samt tydligt fokus på gaming- och entusiastprodukter. Förändringar i marknadsförutsättningar, konkurrenters agerande och konsumenters skiftande preferenser kan komma att påverka företagets framtida lönsamhet. Införandet av en kemikalieskatt har också försvårat möjligheten att konkurrera prismässigt mot utländska aktörer, som inte berörs av denna.
LÄS ÄVEN: Så slår bristen på halvledare mot e-handlarna: "Ryckiga leveranser"