En kall vinter i kombination med ett utökat intresse för friluftsliv innebar succé för Icebug. Företaget, som säljer skor med bra grepp, rapporterar att försäljningen i företagets egna kanaler ökade med 500 procent under det senaste räkenskapsåret, som tog slut i februari 2021.
Totalt kom Icebug upp i en omsättning på cirka 175 miljoner kronor, vilket är något lägre än de två senaste åren.
Alla siffror för hela bolaget är inte helt färdiga, men omsättningen landar på cirka 175 miljoner kronor. Rörelseresultatet är inte klart än, men det är i nivå med tidigare år. Det är dock inom e-handeln vi ser en otroligt stark utveckling. Vi har också haft en flygande start på det nya året, och tror på kraftigt tillväxt även framåt, vilket känns superkul! säger Marie Thomasson, Head of Demand på Icebug, till Ehandel.
Tillväxten på nätet innebär att e-handeln nu står för en fjärdedel av företagets totala omsättning.
Företaget, som grundades 2001, har traditionellt sett i första hand sålt via sportbutiker och skohandlare, men när pandemin slog till förändrades allt. I dag fokuserar Icebug främst på sina egna kanaler.
Vi kommer alltid vara måna om våra återförsäljare, men vi har sedan länge sett att vi varit tvungna att göra ett skifte i hur vi ser på vår affär för att möta kundernas vanor. Istället för att göra det över några år, tvingades vi nu göra det blixtsnabbt. Det var förstås en utmaning, men resultatet av vårt arbete visar tydligt att det var rätt väg att gå.
"Intresset har exploderat"
Utöver den egna e-handeln driver Icebug en egen butik i Göteborg. Men det är alltså framför allt e-handeln som vuxit till sig under pandemiåret 2020.
Vädret har förstås varit en bidragande faktor till vårt starka år. En kall vinter med halka gör alltid att vi säljer många skor, och under pandemin har intresset för friluftsliv fullkomligen exploderat. Men det vi har lyckats med är så mycket större än så. Vi har hittat ett nytt sätt att arbeta, vilket har fungerat bättre än vi någonsin kunnat hoppas på, och jag är helt övertygad om att vi inte ens har nosat på vår fulla potential.
Enligt Marie Thomasson skiljer sig Icebug från många andra företag. Man satsar till exempel på friskvård flera gånger i veckan och har dessutom ersatt traditionella avdelningar med vad man kallar "tvärfunktionella team".
Vi brukar säga att det enda vi vet är att ingenting kommer bli som vi tror. Det gamla sättet att jobba, där man ett helt år i förväg gjorde en marknadsplan där man planerade vad man skulle kommunicera längre fram funkar inte längre. Vi behöver fatta den typen av beslut i realtid, för att kunna komma närmare våra kunder och hela tiden vara säkra på att vi är så relevanta som möjligt för dem.