Hur shoppar Iphone- respektive Android-användarna på mobilen? Det har en ny rapport från digitala marknadsföringsbolaget Adtraction, som sysslar med digital marknadsföring, kunna slå fast i en ny rapport.
Det rör sig om en analys av över 2,7 miljoner genomförda köp på de nordiska marknaderna. Och det är tydligt att Iphone-användaren i genomsnitt spenderar mer pengar på onlineköp än vad Android-användarna gör.
Iphone-användare har konsekvent ett högre genomsnittligt ordervärde (AOV) än Android-användare på samtliga marknader och i nästan alla produktkategorier, framgår det av ett pressmeddelande om rapporten.
Iphone-användarna har också generellt ett högre genomsnittligt ordervärde, jämfört med Android-användarna. Kategorin skönhet uppvisar den tydligaste skillnaden mellan Iphone- och Android-fantasterna. I Danmark spenderar förstnämnda i genomsnitt 30 procent mer på skönhet än sistnämnda, alltså Android-innehavarna.
Analysen visar också att Iphone-brukarna lägger mer pengar online, förutom när det gäller teknik. I Norge, Sverige och Danmark diffar det på mellan 6 och 8 procent, men Iphone-användarna spenderar alltid mer. Men inom kategorin interiör så uppvisar båda användargrupperna ett mer samstämmigt köpbeteende dock. Där diffar det bara på mellan 1 till 5 procent.