Imorgon bitti är det dags. Då invaderas Postens huvudkontor av 300 e-handlare redo att diskutera e-handel tills klockan slår om till fredag. Magento-experterna Vaimo är en av våra Partners och kommer att delta på evenemanget imorgon.
Då Vaimo är ny Partner till Emeet kan det förstås vara bra att lära känna dem lite närmare. De bör även ha rätt bra koll på responsiv design och mobilanpassning som blir allt mer livsviktigt inom e-handeln. Vi slängde iväg några frågor till PJ Utsi, medgrundare tilll Vaimo, för att få vet mer om deras deltagande och en hel del annat.
Hej Vaimo, ny Partner till vårt fantastiska evenemang Emeet. Varför har ni valt att stötta Emeet i år?
Det vi framför allt gillar är formatet - att det är e-handlare som möts, att fokus är på att sprida kunskap och erfarenheter och att det inte känns så kommersiellt.
Ni är Magento-experter och denna plattform sägs vara kärnan er verksamhet. Varför fokuserar ni på just Magento?
Vi startade Vaimo i samband med att Magento släpptes i den första skarpa releasen. Tänket och tekniken matchade våra egna värderingar och kompetenser väldigt bra och det såg redan då ut att vara en lovande plattform. Så man kan säga att vi började helt enkelt där, och det visade sig vara en bra start med tanke på den resa plattformen och Vaimo haft de senaste fem åren.
Vilka e-handlare riktar ni er till och i vilken storlek?
Det är framför allt e-handlare verksamma inom retail med en årlig omsättning online på mellan 3-200 MSEK.
Vi ser just nu en allt större trafik ifrån mobila enheter. Hur påverkar denna mobila revolution ert arbete på Vaimo?
Vi är, precis som de flesta andra i branschen, mycket mer sena in i detta med mobile än vi vill förstå och kanske erkänna. Slutkunderna är i vissa målgrupper månader och kanske till och med år framför oss leverantörer på detta område, så här ligger den stora utmaningen - att sluta tänka desktop trots att vi själva vuxit upp med det och dagligen sitter med tangentbord och stora skärmar. Vi skulle egentligen behöva anställa en bunt 14-åringar för att hänga med på riktigt, vilken tyvärr inte riktigt funkar. Så man kanske kan säga att en av de stora grejerna vi kämpar med i det dagliga arbetet är försöka tänka som om vi var 10 år yngre… Haha.
Är framtiden responsiv eller specialanpassade sidor för olika enheter?
Vi ser det som att framtiden redan är här. Just nu är det responsivt som gäller och i teorin är det svårt att se någon bättre lösning för hur webben ska överleva när alla användare har olika typer av enheter och varierande skärmstorlekar. Men det är i teorin och det är inte säkert att den bästa lösningen vinner. Att bygga om alla världens siter med responsivt gränssnitt är ingenting man gör över helgen, så ett tänkbart scenario är att leverantörer av browsers och hårdvara tvingas anpassa sig till det faktum att bara 5% av alla siter är responsiva och istället väljer att anpassa sina produkter till att leverera en bättre användarupplevelse för desktop only-siter. Eller så dör desktop-siterna helt enkelt bara ut.
Sedan är det skillnad på den generella webben och specialanpassade applikationer. Det kommer alltid finnas goda anledningar till att anpassa en produkt eller tjänst för olika enheter. Kanske är det som högst tryck just nu eftersom webben ligger efter i mobile-racet, men även om den generella webben kommer bättre ikapp så är försvinner nog aldrig specialanpassade sidor och applikationer för olika enheter.
Ni ingick nyligen ett samarbete med rekommendationsmotorn Nosto. Hur viktigt är det att e-handelssidor anpassar sig efter individer idag?
Jätteviktigt. Förväntningarna på en bra användarupplevelse sätts just nu stenhårt av native apps, och där har personalisering kommit extremt långt. Många av de stora apparna fungerar inte ens om du inte loggar in. Så här måste webben ikapp och med tjänster som Nosto är det enkelt att åtminstone ta det första steget.
Om ni skulle skryta med några riktigt snygga nätbutiker ni varit med och satt ihop, vilka skulle ni då välja och varför?
De senaste åren har vi jobbat mycket inom fashion retail, vilket även är den största vertikalen för Magento som plattform, och ska man prata "snygga" så kanske man kan nämna t ex Björn Borg, Eton, Fjällräven, POP, Kaibosh, norska Babyshop och amerikanska Gant.
Vad bör man som e-handlare tänka på när man väljer en ny plattform?
Oj. En miljon saker, men om jag får pusha för en specifik sak så skulla jag nog säga att det ligger minst lika mycket i att välja rätt leverantör. Det spelar ingen roll om man har jordens bästa plattform om leverantören inte är bra, och tvärtom - en duktig leverantör kan göra bra grejer även om plattformen inte är av senaste snitt.
På Emeet kommer e-handlare diskutera olika heta ämnen i branschen. Även ni kan lyfta ett ämne som ni vill snacka om, har ni funderat ut något bra ännu?
Vi kommer försöka prata mest om mobile.
Vi tackar PJ Utsi för svaren. Vill ni snacka mobilt och kanske speciellt Magento bör ni alltså haffa tag i Vaimo under morgondagen.
Läs även:
Posten välkomnar alla E-handlare till Arken
Jetshop om uppköp, Emeet och SEBC
Schema för dagen:
Tid: Klockan 08:30 den 7 november 2013.
Plats: Postens huvudkontor, Terminalvägen 24, Solna.
Biljett: De med godkänd ansökan har fått inträdesbiljetten via mail.