Vi tycker om att gå brett och drar oss inte för att tillverka produkter inom alla möjliga kategorier, tvärtom ser vi det som en styrka.
Har ni någon bakgrund som entreprenörer innan Grand Lè Mar?
Nej, inte egentligen. Vi pluggade båda på Handelshögskolan i Stockholm och tyckte att det vore kul att starta eget. Vi tycker om att jobba.
Vad ligger bakom er snabba tillväxt? Något speciellt ni satsat på?
I grund och botten är det ju kunden som möjliggör vår tillväxt - så länge poolen av kunder växer, och de är nöjda och kommer tillbaka så, ja då växer vi. Vi fokuserar på att skapa produkter, bygga ett varumärke och erbjuda tjänster som våra kunder tycker om och gärna återkommer till.
De senaste tre åren har bolaget vuxit från 5 till 10 miljoner och nu senast passerade man 15 miljoner i omsättning. En tillväxt som skett med positiva siffror på sista raden.
Hur har ni lyckats hålla tillväxten lönsam?
Det korta svaret är att vi försöker hålla hårt i våra kostnader, och sedan fokusera på att ha en god marginal och så hög lageromsättningshastighet som möjligt. Det gäller att vara ganska eftertänksam med sina kostnader, i synnerhet när det går bra.
Utöver en snabbväxande e-handel på Grandlemar.com så har Gustaf och Oscar även hunnit med att starta upp två fysiska butiker. En i Stockholm och en i New York.
Samspelet mellan e-handeln och butikerna är intressant. Vissa produkter säljer lättare online, medan andra produkter tenderar att sälja lättare i butik. Butikerna bidrar även till branding samt en speciell kundkontakt som kanske inte riktigt går att åstadkomma online på samma sätt, i vart fall inte än så länge. Vi tycker det finns en symbios mellan butiker och online som är viktig att bibehålla.
Vad är planen för 2025 och framåt?
Att fortsätta bygga varumärke, fokusera på e-handel och öppna fler butiker. Vi planerar att öppna fler butiker internationellt i framtiden då vi redan säljer mest online internationellt till städer såsom New York, London, Paris och Berlin.