En närmare analys av Flowlifes förändringsarbete visar att varumärkesplattformen har uppdaterats, målgruppen har definierats mer precist och produktutvecklingen har intensifierats. Samtidigt har interna resurser omfördelats på ett nytt sätt för att skapa större effektivitet, medan marknadsföringen tillfälligt nedprioriterades.
Under den mest intensiva perioden av produktlanseringar släppte vi en ny produkt varje vecka, säger Lucas Wasniewski.
De nya produkterna lanserades med en särskild strategi som byggde helt på företagets mest lojala kunder. Till en början släpptes de endast i en begränsad upplaga och var exklusivt tillgängliga för medlemmar i företagets kundklubb. Ett drag som skapar en känsla av exklusivitet samtidigt som det stärker relationen med kunderna.
Baserat på deras feedback skalades de mest populära upp snabbt. Utan vårt community, så kallade "Limitless Achievers", hade detta varit omöjligt. Våra kunder är trendmedvetna, teknikintresserade och engagerade i sitt välmående – deras feedback är ovärderlig.
Från starten 2016 och fram till 2023 kom 95 procent av Flowlifes försäljning från tre huvudsakliga produktkategorier: massagekuddar, fotmassörer och massagepistoler.
De produkter som man nu har adderat är bland annat rödljusterapi i olika modeller, en portabel bastufilt för hemmabruk, ögonmassör, kompressionsstrumpa, nackmassör och en ländryggsmassör.
Många av produkterna vi släppte har redan vunnit flera ”Bäst i test”-utmärkelser, har rekommenderats av sajten M3 och fått en bred organisk spridning. Många produkter tog slut vid lanseringen, vilket skapade en naturlig FOMO också, berättar Lucas Wasniewski.
När det kommer till siffrorna uttrycker vd:n en stolthet över att bolaget nu återigen kan visa vinst på sista raden.
Även om tillväxten är symbolisk så är den ett viktigt kvitto för oss att det lönar sig att satsa på lönsamhet, säger han.
Resultatet landade på 6,5 miljoner kronor, vilket motsvarar en vinstmarginal på drygt 5 procent. Omsättningen ökade däremot i en mer blygsam takt och steg med en miljon till totalt 48 miljoner kronor.
Lanseringarna inleddes i september 2024 och effekten blev tydlig under fjärde kvartalet. 2025 ser ut att bli ännu starkare, säger Lucas Wasniewski och berättar att omsättningen ökade med över 50 procent under årets första månader.
Under det nya året ligger fullt fokus på lönsamhet och en fortsatt utveckling av produktutbudet. Samtidigt rustar företaget internt genom att bygga starka team för att möjliggöra en global expansion.
Målet är att nå en omsättning på 70 miljoner kronor under det innevarande räkenskapsåret.
Och såklart lönsamt, tillägger vd Lucas Wasniewski och avslutar med:
Vi har bara börjat. 2025 handlar om att skala upp det vi har byggt, fortsätta växa och stärka vår position globalt. Vårt mål är att bli det mest rekommenderade varumärket inom recovery-tech – och vi vet att vi har rätt strategi och produkter för att ta oss dit.