ANNONS

Intervju med Dustin - Sveriges största e-handlare

Intervju med Dustin - Sveriges största e-handlare
Georgi Ganev, VD på Sveriges största nätbutik

Dustin är ohotad etta när det kommer till renodlade e-handlare.

ANNONS

I går avslöjade vi listan på topp 100 e-handlare i Sverige när det kommer till omsättning. Dustin, med sin systerbutik Dustin Home, är Sveriges största e-handlare med bred marginal. Vi fångade upp nätjättens VD, Georgi Ganev, för några frågor kring hur de som e-handlare blev såhär dominerande på marknaden.

Dustin Group, som koncernen heter, omsätter över 8 miljarder kronor och definierar sig själva som "Internethandel". Som vi ska se andas bolaget e-handel sedan födseln i en liten zoobutik i Stockholm.

Hur känns det att vara Sveriges största e-handel?

- Självklart jättekul! E-handeln är vårt hjärta. Vi startade redan 1995, samma år som Amazon med en hemsida som i princip såg ut som en sida ur postorderkatalogen. Så det har onekligen hänt ganska mycket sedan dess, säger Georgi Ganev.

Det började med färgglada disketter om vi inte har fel och idag omsätter ni över 8 miljarder. Hur gick det egentligen till?

- Exakt. Det började med att Bo och Ulla Lundevall började sälja disketter i sin zoobutik och den andan av att testa nytt och försöka ligga i framkant har präglat bolaget sedan dess. Från postorderkatalog till att vara bland de första med e-handel och sedan expandera utanför Sverige och komplettera med ett utbud av tjänster och lösningar som vi exporterar till alla våra marknader. Vår huvudmålgrupp är små och medelstora företag och för den kundgruppen är e-handel en effektiv kanal.

"En kategori passande för näthandel"


Allt började med färgade floppydisketter

Tror ni att just er bransch, hemelektronik och datorer, bidrar till att ni kan vara så stora på nätet?

- Ja, det är en kategori där många tidigt har känt sig bekväma med att handla på nätet jämfört med exempelvis kläder och skor. Sedan handlar det om att vi var tidigt ute och har kunnat bygga upp en effektiv logistik med snabba leveranser och att vi tack vare att vi riktar oss till både företag och konsumenter kan ha ett brett sortiment.

Vi vet att B2B är er starka sida men ni håller ändå hårt kvar i B2C-sidan, varför?

- De riktigt små företagen vill ofta ha samma produkter som konsumenter så genom att ha både B2B och B2C kan vi ha en bredd i utbudet som passar även dem. Genom att finnas på den snabbrörliga konsumentmarknaden så har vi också örat mot marken och kan vara mer på tå och det gynnar hela vår affär.

"Butiken ska bli en mötesplats"

Dustins nya uppdaterade konceptbutik

Ni öppnade nyligen en fysisk butik vilket är ett signifikant steg för en sådan tung nätaktör som er själva. Är den fysiska världen nästa milstolpe för er? Blir det fler butiker?

- Det är en konceptbutik som framför allt riktar sig till små och medelstora företag där våra kunder kan få rådgivning och testa produkter i praktiken. Helt enkelt få hjälp att lösa sina IT-utmaningar. Vi har precis byggt om den för att ännu mer utgå ifrån kundernas arbetsdag och skapat en lounge där de också kan sitta ner och jobba en stund, det ska bli ännu mer av en mötesplats. Vi har i dagsläget inga planer på att öppna fler konceptbutiker.

Vad är nästa steg för Dustin? Ska ni inte ta hela världen nu när ni har ett järngrepp om Norden?

- Vi kommer fortsätta med att exportera hela vårt erbjudande av tjänster och lösningar till hela den nordiska marknaden. Vi har under de senaste åren förvärvat ett antal bolag som är specialiserade på mer avancerade tjänster och lösningar och vi tittar hela tiden på ytterligare förvärv. Det är vårt fokus just nu.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se