ANNONS

Intervju med CDON:s vd - efter tunga beskedet: "Bygger något jäkligt stort"

Fredrik Norberg
Kan lämna börsen.

CDON har inlett en process för att utvärdera strategiska alternativ, vilket kan innebära nya ägarstrukturer eller till och med en avnotering från börsen. Företagets vd Fredrik Norberg menar att bolaget har stor outnyttjad potential och skulle må bra av en mer långsiktig strategi utanför börsens kvartalsfokus.

LÄS ÄVEN: CDON:s framtid osäker – öppnar för försäljning efter tuff start

ANNONS

E-handelskoncernen CDON, som driver marknadsplatserna CDON och Fyndiq, meddelade idag att man anlitat ABG Sundal Collier som finansiell rådgivare för att se över olika strategiska vägar framåt. Enligt Fredrik Norberg handlar det om att hitta sätt att bättre realisera den potential han ser i bolaget.

Planen är väl att vi ser att vi har jäkligt mycket bra potential i bolaget som vi inte riktigt realiserar nu, säger Fredrik Norberg.

Han pekar på behovet av ökade investeringar i organisationen och andra delar av verksamheten. Norberg menar också att en miljö utanför börsen skulle kunna vara fördelaktig.

Vi tror också att vi skulle kunna må bra av att agera utanför börsen där man kan vara lite mer långsiktig och inte hela tiden bedömas på hur de sista tre månaderna har gått. Vi håller ju på och bygger någonting jäkligt stort här... och det tar tid, förklarar han.

Att informationen kommuniceras nu beror på regulatoriska krav kopplade till bolagets börsnotering.

Hade vi varit onoterad hade vi aldrig gått ut med detta nu, säger Norberg och betonar att processen är på "ruta ett".

Tror på två marknadsplatser

Trots den strategiska översynen beskriver Norberg CDON:s ekonomiska situation som stabil.

Ekonomin för oss ser faktiskt väldigt stabil ut. Vi har nästan 80 miljoner i kassan när vi går ut ur detta kvartalet. Det gör att vi har en väldig trygghet i att driva verksamheten framåt utan någon stress.

Han lyfter också fram ett starkt avslut på det senaste kvartalet, med en tillväxt på +1 procent jämfört med -18 procent månaden innan.

Strategin med två separata varumärken, CDON och Fyndiq, ligger fast. Norberg är övertygad om att det är rätt väg att gå med två tydligt positionerade marknadsplatser.

Vi tror jättemycket på att det är helt olika tillfällen som man går till Fyndiq och handlar. Det är en helt annan upplevelse. Det är kattmemes, det är gälla färger och en helt annan typ av produkter, lågprisprodukter, säger han.

Medan på CDON så är det en mycket mer seriös känsla, mycket mer välkända varumärken med mycket betoning på hemelektronik.

Tuff marknad men Fyndiq växer

Marknadsläget beskrivs som tufft, särskilt inom hemelektroniksegmentet där CDON har en stark position.

Makrot är ju tufft... och i synnerhet de som har mycket hemelektronik, där är det extra tufft, konstaterar Norberg.

CDON har haft det tuffare än Fyndiq under det senaste året, delvis på grund av att konsumenter varit mer återhållsamma med större inköp som TV-apparater och spelkonsoler. Fyndiq, med sitt prisfokus, har klarat sig bättre.

Trots press från nya internationella aktörer som Temu, som enligt Norberg "lassar in pengar i marknadsföring", lyckades Fyndiq växa under hela förra året på alla marknader.

Det tycker jag var ett styrkebesked, säger Norberg, även om han medger att konkurrensen absolut påverkar, inte minst marknadsföringskostnaderna.

Budskap till handlare

För 2025 är målet, vid sidan av den strategiska översynen, att återvända till tillväxt för koncernen.

Vi har pratat mycket om att detta blir CDON:s år och att i år så vänder det, säger Norberg, men tillägger att de stora resultaten av det pågående "stora bygget" ligger längre fram.

Till de e-handlare som säljer via CDON:s och Fyndiqs plattformar skickar Fredrik Norberg ett lugnande besked:

Man ska se detta som någonting positivt. Det är så vi ser det. Vi letar nu möjligheter för att verkligen växla upp vårt bolagsbygge. Allt detta handlar ju om att vi vill växa och bygga ett starkare företag. Handlare som är med på det kommer åka med på den resan såklart, avslutar han.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se