Jetshop är en plattformsleverantör att räkna med i Sverige. På senare tid har de även satsat en hel del pengar på att accelerera sin egen men även e-handelns tillväxt. De driver också ett eget evenemang vid namn Scandinavian E-Business Camp (SEBC) som uppskattas av många. Varför är de då Partner till Emeet kan tänkas? Vi frågar ut Jetshops VD, Christian Zanders, om detta och mycket mer, häng med!
Tjena Christian, ni är sedan långt tillbaka Partner till detta fantastiska event. Varför gillar ni Emeet så mycket?
Emeet är ett unikt event som betyder väldigt mycket för väldigt många. Det är e-handlarnas eget event så för oss är det både viktigt och framförallt kul att lyssna på och diskutera de frågor som betyder mest för tillfället. Vi lär oss oerhört mycket av de diskussioner som pågår under Emeet.
Ni driver även ett eget evenemang vid namn SEBC som i år även kom till Stockholm den 23 oktober. Varför tar ni SEBC till Stockholm och kommer fler städer få besök av er?
Vi kände att vi nu hittat formatet för SEBC och att evenemanget är redo för nya utmaningar. Det som inte utvecklas dör.. Stockholm är en självklar plats tillsammans med Göteborg. SEBC som evenemang är en viktig och central del i vår konferensverksamhet som tillsammans med Ontour passerar totalt 3 000 besökare under 2013. Sen finns det många konferenser nu och även om intresset för e-handel fortsatt ökar i alla branscher så handlar det även mycket om att hitta format som fyller sitt tydliga behov.
Ni köpte nyligen upp konkurrenten E-butik. Hur går integreringen av verksamheterna? Har e-handlarna hunnit dra några fördelar av sammanslagningen?
Det har gått väldigt bra även om det varit en minst sagt intensiv höst. Vi är precis klara med att integrera verksamheterna rent organisatoriskt. Under andra halvan av november genomför vi en "Sverige-turné" där vi under 2 veckor besöker 20 städer i Sverige. Syftet är att informera om nya tjänster och planen framåt. Vi har precis börjat lansera de första nya tjänsterna för kunder på båda plattformarna. Utöver nya tekniska tjänster så kommer alla kunder snart få dra fördelar av en större kundtjänst med längre öppettider för vanlig support. Både kvällstid och helger. Något som efterfrågas av många e-handlare då det är under slutet av dagen och helgen dom har tid att jobba med sina system.
Inför förra årets Emeet lanserade ni en helt ny plattform, Generation-X. Hur gick lanseringen och vad har hänt sedan dess?
Vi är faktiskt redan inne på den fjärde versionen av Generation X som lanserades nu 1:a november. Vi lägger i år nära 20 MSEK på utveckling av Jetshop Commerce. Den nya plattformen är något vi kallar för Open Saas, eller det bästa av två världar. Frihet att utveckla och designa själv eller med egna konsulter om man så önskar. Samtidigt som tryggheten med att ha en leverantör som tar ansvar för kvalitet och en kontinuerlig utveckling av funktionalitet. Generation X har även gjort att vi kan addera nya tekniska partners och applikationer utan att Jetshop själva måste vara med i integrationen. Jetshop är på så sätt ett intressant Marketplace där våra partners når tusentals e-handlare. Vår egen organiska tillväxt är uppe på de härliga procenttal vi älskar att presentera för vår styrelse. Något som Generation X lagt grunden för.
Ni berättade nyligen om ett nytt samarbete med företaget Keycrunch som skall effektivisera era kunders sökannonsering. Varför valde ni just Keycrunch?
Teknik handlar om människor. Keycrunch är ett team i världsklass. Det finns en kombination av kompetens, driv och laganda som är lite ovanlig i norden. Tack vare det så har dom byggt ett dynamiskt system som idag är överlägset bäst av alla de system vi tittat på för dynamisk adwords annonsering. Jag är övertygad om att Keycrunch går en mycket spännande framtid till mötes.
Vad kan Jetshops kunder se fram emot under nästa år. Har ni några nya spännande funktioner inplanerade?
Nästa år kommer vi lansera ett flertal intressanta nyheter, men det kan jag inte berätta redan nu. Då blir det ju ingen nyhet 🙂 Men jag kan avslöja att vi lägger stora resurser på intelligenta tjänster som driver relevant trafik, ökar återköps- och konverteringsgrad. Ett annat område är att fortsätta med att öppna Jetshop Commerce än mer för tredjeparts-leverantörer för att snabbare erbjuda nya tjänster inom alla områden. Från betalningar till marknadsföring och kundlojalitet.
Som Partner till Emeet kan Jetshop starta en egen session. Vilket ämne har ni tänkt skriva upp på gridden i år?
Hur säkerställer man kundtjänsten under julhandeln?
Vill ni diskutera hur man kan stärka kundtjänsten under jul är det alltså kanske Jetshops session man bör dra sig till.
Alla de med Emeet-biljett är hjärtligt välkomna till Postens huvudkontor på Teminalvägen 24 i Solna imorgon. Ta med ett gott humör och kanske ett ämne som ligger dig nära om hjärtat, så ses vi för trevliga diskussioner!
Läs även: Posten välkomnar alla E-handlare till Arken
Schema för dagen:
Tid: Klockan 08:30 den 7 november 2013.
Plats: Postens huvudkontor, Terminalvägen 24, Solna.
Biljett: De med godkänd ansökan har fått inträdesbiljetten via mail.