ANNONS

Intervju: HÄllbarhet i influencervÀrlden - "har en stor skuld"

Maria Ingels Carlsson
ANNONS

"Dubbelmoral eller hyckleri skiner igenom ganska snabbt".

Kan man, som influencer, vara hÄllbar? Eller, vad menas med "hÄllbar" egentligen? Uppdrag som lÀggs pÄ influencers handlar ofta om att uppmana till konsumtion, sÄ hur kan influencers driva sina kanaler och jobba pÄ ett hÄllbart sÀtt? Det Àr stora frÄgor, men inga som byrÄn Green Communication Àr rÀdd att ta sig an.

Det finns ju mÄnga vÀldigt bra och inspirerande influencers som driver mer hÄllbara frÄgor i sina kanaler och dÀrmed inspirerar sina följare att ta mer medvetna och hÄllbara beslut i sina inköp och val i livet. Sedan finns det sÄklart mÄnga som skulle behöva fundera ett varv till hur deras följare blir pÄverkade av deras inlÀgg, sÀger Maria Ingels Carlsson, vd och grundare av Green Communication.

Vad rÀknar man till det hÄllbara?

Det korta svaret Àr de profiler som vill planeten och mÀnniskan det bÀsta. VÄra profiler har jÀmstÀlldhet, klimat och hÀlsa som fokus. NÄgot som vi tror hÀnger ihop; mÄr du bra sÄ kan du göra den förÀndring som behövs. Men det Àr svÄrt att exakt definiera hÄllbarhet.

Fokuset pÄ hÄllbarhet, miljövÀnliga val och större medvetenhet Àr Àmnen och frÄgor som trots allt ÀndÄ vÀxer inom branschen. Vi har till exempel sett vissa profiler sÀtta ner foten och slutat jobba med varumÀrken som inte gör nÄgot Ät sin klimatpÄverkan, eller satt krav pÄ företag som vill samarbeta med dem. NÄgot som Maria hÄller med om:

OmrÄdet hÄllbarhet vÀxer starkt. Fler - bÄde influencers och följare - blir allt mer medvetna om den utslÀppsminskning som behöver göras, om missförhÄllanden som rÄder i klÀdbranschen, om kroppshetsen som leder till stora psykiska lidanden för mÄnga unga, med mera. HÄllbarhet handlar inte bara om klimatet utan Àven om den etiska och sociala hÄllbarheten. Vi hoppas att fler profiler vÄgar stÀlla krav pÄ sina kunder.

Men som med allt finns det personer som inte tÀnker, eller bryr sig om, den större bilden utan tÀnker pÄ sin egen vinning i nuet. DÀrför finns det risk för att en del profiler eller företag utnyttjar det faktum att fler har börjat bry sig om hÄllbarhetsfrÄgorna. NÄgot som kallas för "Greenwashing".

Vi har inte varit med om att profiler anklagas för till exempel Greenwashing, men sÄklart kan ingen i den hÀr delen av vÀrlden vara 100 procent hÄllbar egentligen. Jag tror att det viktigaste Àr att profiler fokuserar pÄ att inspirera sina följare till bÀttre vÀl, och stÄ för det. Dubbelmoral eller hyckleri skiner igenom ganska snabbt, men med det sagt Àr ingen helt perfekt. Det viktigaste Àr att man Àr Àrlig och att mÄnga gör lite Àn att fÄ gör mycket.

Vad skulle behövas göras för att fÄ fler till att ta medvetna val, tycker du? 

Vi mÀnniskor Àr ju flockdjur och gör som de vi ser upp till gör. Influencers har en enorm pÄverkan och mÄnga behöver förstÄ att de har en stor pÄverkan pÄ sina följare och ta sitt ansvar för det. Jag tycker att lagarna skulle vara mycket hÄrdare runt det. Till exempel hur vi exponerar vÄra barn i sociala medier och ett sÄdant exempel Àr Frankrike dÀr det Àr förbjudet att exponera sina barn i ekonomiska syften - de kallar det barnarbete.

Du sÀger att profiler borde ta stÀllning och krÀva mer av företag. Men vilket ansvar har annonsörerna i detta? 

SÄ lÀnge det finns en efterfrÄgan sÄ kommer detta att pÄgÄ. Om influencers skulle ta mer ansvar och inte acceptera företag som inte har en social-och klimatsmart agenda sÄ tvingar det branschen att stÀlla om. Men alla har ett ansvar sÄklart, att minska sina avtryck. SÄ jag skulle sÀga att den största delen ligger pÄ lagar (politiken) och till exempel influencers men Àven andra mediekanaler, sÀger Maria.

Jag vill ocksĂ„ lĂ€gga till att klimatkompensation inte löser nĂ„gra problem alls, men sĂ„klart Ă€r det bĂ€ttre Ă€n inget. Att plantera trĂ€d eller vad de nu gör, ska liksom bara ske Ă€ndĂ„. Vi har en sĂ„ pass stor skuld till naturen, sĂ„ vi kan inte “betala in” symbolhandlingar och tro att det Ă€r ok att fortsĂ€tta slĂ€ppa ut koldioxid. Vi Ă€r fortfarande i stor skuld och kommer inte att klara vĂ„ra klimatmĂ„l pĂ„ det viset.

SÄ om du kan sammanfatta kort. Hur blir man en mer hÄllbar profil? 

Att bli en mer hÄllbar influencer handlar, enligt oss, om olika parametrar. Först och frÀmst handlar det om att ta ansvar för det som man publicerar i sina kanaler. PÄverkar detta till onödig konsumtion, kroppshets, flygresor över halva jordklotet och sÄ vidare? I sÄ fall sÄ bör man fundera pÄ om det Àr sÄ man vill ge sitt bidrag till sina följare, sÀger Maria Ingels Carlsson och avslutar med:

Det handlar ocksÄ om att se sig sjÀlv som den företagare man Àr - om man gör eller har ambitionen att göra betalda samarbeten med andra företag. Det vill sÀga; tar betalt enligt det marknadsvÀrde man har, betalar skatt pÄ sina inkomster, annonsmÀrker enligt lagstadgat och sÀtter upp mÄl för hur man vill uppfattas och hur man vill vara som företagare. TrovÀrdiga samarbeten kan vara viktigt, men det viktigaste Àr att man inte marknadsför varor eller tjÀnster som inte gör planeten eller mÀnniskan gott.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se