Intersport har Àntligen prickat formen igen. Efter att ha kÀmpat mot tunga siffror under en lÀngre tid har sportkedjan nu lyckats vÀnda trenden. FörsÀljningen pÄ jÀmförbara butiker ökade med 11 procent under 2021, jÀmfört med Äret innan. Dessutom fick man fart pÄ e-handeln som ökade med 20 procent.
2021 Àr ett rekordÄr för Intersport! à ret gÄr till historien som ett av kedjans absolut bÀsta vilket Àr riktigt roligt, sÀger Pontus Peterson, vd för Intersport Sverige, i ett pressmeddelande.
OmsÀttningen landade till slut pÄ drygt 2,3 miljarder kronor, samtidigt som resultatet minskade frÄn 156 till 138 miljoner.
Först vill jag lyfta alla medarbetare inom organisationen till denna fantastiska bedrift. Det har absolut inte varit enkelt utan ett tufft Är med stÀndiga utmaningar som vi tagit oss an tillsammans, fortsÀtter han.
"Fokuserar Àn mer pÄ kunden"
En av nycklarna bakom vĂ€ndningen har varit att man flyttat stora delar av marknadsföringen online. Ăven den nya tekniska plattformen för omnikanalslösningen, som gör butikernas varulager tillgĂ€ngligt i e-handeln, har gjort gott.
Vi har fokuserat Àn mer pÄ kunden dÀr vÄr marknadsbearbetning alltmer styrs av kundresan och kundbeteenden framför traditionella kampanjer och introducerat kunddata i vÄra beslutsprocesser för att forma ett Ànnu mer kundcentrerat erbjudande, sÀger Pontus Peterson.