E-handlare gillar uppenbarligen flygplatser. Amazon har placerat ut sina paketautomater samt testat att sälja sina Kindle-enheter där och en kinesisk e-handlare har köpt en hel flygplats. Tesco har även erbjudit digital mathandel på en terminal.
Samtidigt vet vi att den digitala världen allt mer kryper ut i den fysiska handeln med exempelvis smarta speglar och surfplattor i butik.
Nu vill Intersport, och Swedavia, att vi ska handla sportartiklar på flygplatsen via digitala skärmar.
Begränsat med utrymme
I ett samarbete med Stockholm Arlanda Airport ska man nu utveckla det kommersiella utbudet på flygplatsen. Detta sker genom virtuella butiker eller helt enkelt stationer där man kan e-handla.
– En flygplats har begränsade utrymmen, vilket ställer höga krav på effektivisering av befintliga ytor. Genom att etablera virtuella butiker kan vi erbjuda våra resenärer ett större utbud av efterfrågade produkter. Sportartiklar är ett sådant exempel, och tack vare virtuella butiker kan vi tillgodose fler resenärers behov, säger Magnus Ros, Director Commercial Services på Swedavia.
Intersport är som sagt först ut att ha en virtuell butik på Arlanda. De som reser från Sky City och Terminal 4 ska nu kunna handla sportkedjans senaste kollektion inom löpning, träning och fitness.
Bild på en "virtuell butik".
Totalt skall det finnas tre av dessa stationer på Arlanda. Butikerna skall vara ett test men om det går bra kommer man lägga till fler produktkategorier framöver.