ANNONS

Internationella titlar ska göra Readly mer attraktivt

Internationella titlar ska göra Readly mer attraktivt

Den digitala tidningstjänsten Readly fyller på sitt utbud med internationella titlar. Först ut är amerikanska tidskrifter och i takt med en internationell expansionen kommer nya titlar från andra länder kontinuerligt att läggas till i utbudet.

ANNONS

Svenska Readly, som siktar på att bli tidskrifternas motsvarighet till Spotify, breddar sitt utbud. Från och med idag kommer tjänstens användare även få tillgång till internationella tidskrifter.

För svenska kunder betyder det att man förutom de 159 svenska titlarna kommer att kunna läsa ytterligare 143 amerikanska tidskrifter. Under våren kommer bland annat brittiska tidningar att adderas till utbudet.

– Vi vet att det finns ett stort intresse att läsa internationella tidningar i Sverige. Men långt ifrån alla bor så att de enkelt kan köpa dem i en kiosk. Nu gör vi titlar som Fast Company, Popular Science och Yoga Journal tillgängliga i datorn, plattan eller telefonen. Och den som redan är Readly-abonnent får detta helt utan extra kostnad, säger Per Hellberg, vd för Readly International.

Internationell expansion

Readly lanserades för drygt ett år sedan och i höstas tog man även klivet in i USA. Under 2014 kommer tjänsten att etableras på ett flertal andra marknader och i takt med den internationella expansionen kommer nya titlar från andra länder kontinuerligt att läggas till i det befintliga utbudet.

Men även om ett bredare utbudet betyder att intäkterna ska fördelas på fler titlar, räknar Readly med att förändringen kommer att leda till högre intäkter för de svenska förlagen.

– Readly blir nu en ännu mer attraktiv tjänst. Vi vet från erfarenheterna med musik i Spotify och filmer i Netflix att kunderna vill ha ett internationellt utbud. Därmed räknar vi med att få in fler läsare i systemet. Samtidigt vet vi att de allra flesta i första hand kommer att läsa svenska tidningar, så merparten av intäkterna stannar hos de svenska förlagen, säger Per Hellberg.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se